Ontdek de Spaanse steden: Avila

25 mei 2012 - Ávila, Spanje

Avila de los caballeros

We gaan weer een stad op ons lijstje afstrepen. Na Salamanca gaan we op weg naar Madrid maar niet zonder eerst nog 2 mooie plaatsen aan te doen die min of meer op de route liggen: Avila en Segovia

Het is ong. 100 km naar Avila en als we de stad naderen zien we al de prachtige muren. Het is de hoogste (en ook de koudste) provinciehoofdstad van Spanje op 1127 m. hoogte met de best bewaarde stadsmuren van Europa. Dat beweert Carcassonne in Frankrijk ook maar daar zijn ze niet meer helemaal origineel. Hier wel. Gebouwd net na de herovering op de Moren tussen 1090 en 1099: in 9 jaar tijd zijn er 88 torens gekomen - muren van 12 m hoog en 3 m breed en 9 toegangspoorten. Men schat dat er 2000 arbeiders voor nodig zijn geweest om dat in zo'n korte tijd te kunnen afmaken. Over een deel kun je zelfs wandelen.

Al voor de jaartelling woonde hier een Keltiberische stam: de Vettonen, die zich bezig hielden met schapen- en stierenfokkerij. Zij hielden al voor de jaartelling "encierros" = stieren door de straten zoals die nu nog steeds plaatsvinden in Pamplona. OOk hebben ze stenen stieren nagelaten in allerlei maten, te zien in een museum in de stad.

Verder heel veel kerken en de kathedraal is zelfs een vestingwerk in de muren. Een grote basiliek staat net buiten de muren: St. Vincent, genoemd naar een martelaar die in 306 de dood vond (met 2 zussen) slechts een paar jaar voordat het Christusdom officiële godsdienst werd.

Na de herovering is de stad herbevolkt door ridders (vandaar de achtervoeging: de los caballeros = van de ridders) Hierdoor vele paleisachtige herenhuizen met de wapenschilden op de gevel die nu veel in gebruik zijn als hotel - bieb - postkantoor - restaurant etc.

En Avila is natuurlijk de stad van de H. Teresa die in de 16e eeuw de kloosters wilde hervormen vanwege het morele verval. Ze heeft de Orde van de Ongeschoeide Carmelitessen gesticht en een groot aantal nieuwe kloosters geopend. verder was zij als mystica in een briefwisseling actief met San Juan de La Cruz, ook een mysticus en haar geestelijk leider. Haar geboortehuis is nu een ruimte met een aantal relikwieën van haar + een klooster en een kerk.

En na de wandeling door de stad (het is marktdag: groente en fruit op het plein voor het gemeentehuis en de kersen zijn al volop aanwezig) is het tijd voor koffie op het terras.

En als we de stad uitrijden kunnen we bij Cuatro Postes nog een mooie foto maken met de muren om de stad.

Tijd om te gaan lunchen in de volgende stad Segovia waarover later meer.

groetjes Tonny

1. Janny Tamerus: