Ontdek de Spaanse steden, Madrid

27 mei 2012 - Madrid, Spanje

Madrid

Voor het bezoek aan Madrid hebben we bijna 2 dagen. Zaterdag (dag 1) gaan we om half 10 weg uit het hotel. Station Chamartin is tegenover het hotel en daar komt ook de metro. In 12 haltes zijn we in het centrum: Puerto del Sol. Regende het in april nog pijpestelen toen we buiten kwamen, nu is het bijna tropisch warm. We gaan eerst km. tegel 0 bekijken. Hier vandaan vertrekken alle nationale wegen naar de uithoeken van het land. De tegel staat voor het gebouw van (nu) de gemeente Madrid. In de Francotijd van de beveiliging en daarvoor het postkantoor. De klok van de toren verschijnt op 31 dec. om 24.00 u op de tv en heel Spanje eet bij elke klokslag 12 witte druiven voor een gezond en gelukkig Nieuwjaar.

We lopen naar de Plaza Mayor - we zien de keldertjes aan de achterkant (tapasbarretjes) - de San Miguelmarkt (nu met dure tapas en drankjes. We gaan door het elleboogstraatje naar de Plaza de La Villa met o.a. Gemeentehuis - Torre Lujanes - huis van kardinaal Cisneros (Inquisitie) naar de nieuwe kathedraal naast het koninklijk Paleis. De kathedraal is pas in de jaren 90 ingewijd door de paus en heeft een aantal prachtige kapelletjes en het beeld van de maagd Almudena.

Bij het Koninklijk Paleis staat een lange reis om binnen te komen en we gaan via de Plaza de Oriente met beelden van vroegere koningen naar het operagebouw en het klooster van de Descalzas Reales. Hier konden vroeger alleen mensen van koninklijke bloede en hoge adel intreden maar wel de bruidsschat meebrengen alsjeblieft

Dan is het tijd voor koffie en wat vrije tijd en na de lunch breng ik de liefhebbers naar het Prado museum en naar het Retiropark (vroeger park van een paleis waar o.a. veldslagen werden nagespeeld en bals werden gehouden.

Rond half 6 gaan we weer met de metro naar het hotel. Het is mooi geweest voor vandaag.

Zondag hebben we even de beschikking over een bus zodat we een paar fotostops kunnen houden bij o.a. Bernabeustadion - arena las Ventas - Tempel van Debod - - Plaza de España met het standbeeld van Don Quijote en we zien het grote postkantoor (de bruidstaart) - de bank van Spanje - de Gran Vía - Alcalápoort - Retiropark. We stappen uit bij het Pradomuseum. Ook vandaag zijn daar liefhebbers voor en de rest neem ik mee terug naar de Puerta del Sol. Achter de Plaza Mayor (postzegel- muntenmarkt) is de grote Rastro (vlooienmarkt)

en dan is het om 3 u tijd om te vertrekken naar het Atocha station: we nemen de Hoge Snelheidstrein naar Córdoba: 400 km in 1 uur en 40 min. We zoeven door het landschap en voor 6 uur zijn we in Córdoba. 5 min. in de bus en we zijn in het hotel. 8 u eten, een drankje (kost niks daar) en naar bed. Morgen is er weer een dag, alhoewel het al bijna zijn eind nadert.

We zitten trouwens dit hele jaar bij alle reizen in hotels van de keten Tryp / Meliá: mooie hotels en overal in de stad, soms zels helemaal in het centrum, anders een paar min.er vandaan

Genoeg weer voor deze keer. Ik schrijf dit trouwens vanuit een snikheet Granada: al 2 dagen ver boven de 35 graden.

groetjes Tonny

1. Janny Tamerus:
    2 juni 2012
    Erg leuk om terug te kijken met jouw verhaal voor me, is ookerg nuttig voor ons foto album.

Bedankt

Barend