Ontdek de Spaanse steden: Salamanca

24 mei 2012 - Salamanca, Spanje

Salamanca

Rond 1 uur komen we aan bij ons hotel in de binnenstad van Salamanca. Snel de koffers op de kamer (die zijn al klaar) en dan om de hoek tapas eten bij Casa Don Paco. Iedereen doet zich tegoed aan tortilla - courgette met ham en kaas - varkenswangen (brrr) - stukjes vis - russisch ei empanads met tonijn etc etc en bij betaling blijk pas hoe goedkoop het is. iedereen zit tonnetje rond voor een paar euro.

Een uurtje rust en dan is het tijd voor de wandeling. was het de eerste reis nog koud en nat, nu is het bij de 2e keer al rond de 30 graden. Dus moet het looptempo omlaag. We zien achtereenvolgens de kloosters van san Esteban en las Dueñas - het paleis van Anaya tegenover  de kathedraal (nu faculteit) - het voormalig paleis ernaast is nu o.a. de mensa.

Hier staan de oude en de nieuwe kathedraal aan elkaar vast. In de oude werd al in de vroege middeleeuwen les gegeven en examens afgenomen. De universiteit van salamanca is wereldberoemd, altijd geweest en o.a. Columbus kwam hier al steun vragen voor zijn idee dat de aarde rond was.

De gevel van de universiteit is prachtig versierd in platerescostijl: beeldhouwerk in de stijl van de zilversmeden. De architekt heeft een grapje achtergelaten: een doodshoofd met een kikker erop. Men zegt dat de student die dit zelfstandig vindt ook zal slagen voor zijn examen. gelukkig zat er de eerste keer niks voor want deze 2e keer stond de voorgevel in de steigers en was er bijna niets te zien.

Hier gaf fray Luis de leon les die een aantal jaren gevangen zat (inquisitie) omdat hij delen van de Bijbel had vertaald in het Spaans. Mocht niet want dan kon iedereen zelf de tekst interpreteren. Hij kwam vrij, ging weer voor de lessenaar staan en sprak de beroemde woorden (na jaren afwezigheid): zoals wij gisteren zeiden.

Hier vlakbij casa de las Conchas: huis met de schelpen, nu bieb maar vroeger van de Orde van Santiago. Ertenover een voormalig Jezuietencollege, nu ook universiteit. Dan nog even een blik werpen op paleis Monterrey van de Hertogin van Alva en dan gaan we ons verwonderen op de Plaza Mayor: volgens mij en velen anderen het mooiste plein van Spanje. De sfeer in de stad is geweldig met de duizenden studenten en je kunt natuurlijk niet weg zonder een terrasje te pikken

's avonds met de mensen die half pension hebben heerlijk gegeten in het andere melia hotel tegenover kloosters van Las Claras: heerlijke vissoep - brochette - chocoladetaart toe. En dan bij Casa don paco nog een afzakkertje (grote borrel kost maar liefst 1,90 euro!!! kom daar maar eens om in Nederland) en dan is het al weer bedtijd.

Iedereen heeft genoten van de gezellige en drukke stad Salamanca. Voor mij is het elke weer een beetje thuiskomen omdat ik er 2 zomers heb gestudeerd en gewoond bij een Spaanse moeder met dochter. Vooral bij hen is mijn Spaans toen met sprongen vooruit gegaan waar ik nu nog steeds de vruchten van pluk gedurende mijn reizen (en tijdens de lessen natuurlijk)

wordt vervolgd en alweer groetjes

Tonny

1. Ed van daal:
    29 mei 2012
    Hallo Tonny,
    Ik zit in gedachten nu ook weer bij 'casa don Paco....'. geweldige tent, sympathieke vent, eten en drinken kost geen krent (of zoiets). Mooi om de reis op deze manier opnieuw te beleven. Veel plezier met wat er nog gaat komen!
    Groeten, Ed.