Ontdek de Spaanse steden: Valladolid

23 mei 2012 - Valladolid, Spanje

Hallo

ik ben eindelijk klaar met mijn verhaal over temperamentvol Andalusië. Ik heb niet altijd tijd (of zin) om na het avondeten nog aan het blog te werken. Maar ik beloof al mijn mensen dat er foto's komen op de blog en een verhaaltje over de dag dus ik blijf bezig.

Sinds afgelopen zondag ben ik namelijk voor de 2e keer begonnen aan de reis "Ontdek de Spaanse steden". Tijdens de 1e reis werd ik bestolen dus kon ik niet meer verder met het blog. Nu heb ik het geleende note-book van Dirk maar daar zitten wat andere programma's op. Kortom: ik kan mijn foto's die ik nu maak niet op mijn nptebook krijgen. Nu is dat voor het grootste deel niet zo erg want er staan al vele foto's op mijn picasa die ik kan gebruiken.

Ik ben echter in Barcelona op aanraden van een collega na vele jaren de Sagrada Familia in geweest in Barcelona en heb daar nog vele foto's van op mijn telefoon staan. dag 1 en 2 had ik namelijk al beschreven. Ook Zaragoza en Burgos houden jullie nog van mij tegoed.

Gisteren heb ik echter al wat foto's van Valladolid op het blog gezet. Als we namelijk in Burgos vertrekken gaan we via Valladolid naar Salamanca. Mooie gelegenheid om even het landschap met de graanvelden te verruilen met een kort uitstapje naar Valladolid. Een vrij grote stad (300.000 inw.) en in de Middeleeuwen meestal de residentie van de Spaanse koningen. Even is het hof verhuist in 1492 naar Granada maar ze waren al weer snel terug.

In 1469 zijn de Katholieke Koningen: Ferdinand van Aragon en Isabel van Castillië hier getrouwd. Zij zijn de veroveraars van het laatste Moorse koninkrijk Granada en de ouders van Johanna de waanzinnige en dus de opa en oma van onze Karel V. De zoon van Karel V, namelijk Filips II (juist die van de 80 jarige oorlog met de Hertog van Alva etc) is hier in de stad geboren.

Columbus is in deze stad gestorven en de grote schrijver Cervantes heeft hier een aantal jaren gewoond. Dus wij stappen vlakbij het centrum uit de bus, lopen naar de Plaza Mayor om een ount af te spreken en een tijd om weer samen naar de bus te lopen en dan gaan we een kijkje nemen in het geboortepaleisje van Filips II (nu eigendom van provinciale regering) en de prachtige voorgevels van de kerk San Pablo en Colegio San Gregorio: voormalig seminarie en nu museum voor beeldhouwkunst

Daarna een wandelingetje door de markthal: ze verkopen hier rauwe ham voor 98 euro de kilo!!!!, gelukkig ook goedkopere soorten en je ziet in de schappen het hele varken liggen want ze eten ook de oren en de pens. Ook liggen er zuiglammetjes van 25 dagen oud te wachten op kopers. Gelukkig houd ik niet van lamsvlees.

En na een kopje koffie op weg naar Salamanca, via Simancas (rijksarchief) en Tordesillas: hier verbleef Johanna de waanzinnige bijna 50 jaar in een klooster na gezworven te hebben met haar dode Filips de Schone.

Volgende blog wordt Salamanca

groetjes Tonny

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade