Ontdek Barcelona sept. 2012

29 september 2012 - Barcelona, Spanje

5 dagen Ontdek Barcelona

dag 2: 28 sept.

We vertrekken om 9 u vanuit het hotel met de metro naar Plaza Cataluña (5 haltes zonder overstappen). Bij de meeste rondreizen zijn we altijd korter in de stad als nu, dus kunnen we op deze reis de stad wat intenser bekijken. De barrio gótico staat op het programma: de oude wijk rondom de kathedraal. Hier lag in de Romeinse tijd de stad Barcino en we komen op onze wandeling een aantal resten uit die tijd tegen. Om te beginnen een Romeinse begraafplaats aan het plein Villa de Madird, vlakbij de Ramblas. Op weg naar de straatjes van de vroegere Joodse wijk komen we langs Plaza del Pi met de Romaanse kerk Santa María del Pi  met een mooi roosvenster. Hier achter liggen de straten waar vroeger de Joden woonden: Call - Banys nous etc.

Dan via mooie, kleine straatjes met leuke winkeltjes naar Plaza Nova: hier stonden vroeger de stadsmuren met een aquaduct en mensen vanuit het noorden kwamen hier de stad binnen. Delen van de muur zijn nog te zien evenals een klein stukje aquaduct. Het is het plein voor de kathedraal. Hier een uurtje pauze voor bezoek aan de kathedraal met kloosterhof en koffie op het terras. Intussen ga ik kijken of het gebouw open is waar resten zijn te zien van een Romeinse tempel van Augustus. De zuilen die nog over zijn zitten namelijk binnen in een gebouw achter de kerk.

Fotostop hier dus en dan via Plaza del rei (paleis - museum - uitkijktoren) naar Plaza Jaume met gemeentehuis en paleis van de Generalitat. Het begint een beetje te regenen als we op pad gaan naar Carrer Montcada met de vele paleisjes en het Picassomuseum. De parapluverkopers doen ineens goede zaken.

Bij de kerk Santa Maria del Mar (lees het boek over de bouw hiervan: kathedraal van de zee van Falcones!!!) houden we een lunchpauze en daarna, alweer met een zonnetje, lopen we langs het water terug naar het begin van de Ramblas waar het standbeeld van Columbus staat. We steken over om een kijkje te nemen in Maremagnum: winkels - bioscopen - vele restaurantjes - bankjes aan het water

Het is ondertussen na 3 uur en het einde van het programma. Enkelen willen terug naar het hotel - anderen gaan genieten van de zon langs het water - weer anderen gaan een tochtje maken met de kabelbaan over de haven naar de heuvel Montjuich (mij niet gezien!!!!)

Iedereen is de dag weer prima doorgekomen en het is, afgezien van een kort buitje,  weer heerlijk weer geweest vandaag.

In de provincie Murcia en in Andalusië was het vandaag echter noodweer. Meer dan 200 liter water per viekante meter op sommige plaatsen en uiteindelijk 10 doden en 2 vermisten en een groot deel van een snelweg weg! Het is maanden droog geweest en de grond kan het niet aan. Vele stukken land staan nu onder water. Alles wat er op verbouwd werd is weg. Alweer een grote klap voor de mensen die het toch al niet breed hebben.