Ontdek Barcelona sept. 2012

29 september 2012 - Barcelona, Spanje

5 dagen Ontdek Barcelona

dag 3: 29 sept. 2012

Gisteren schreef ik over het noodweer in zuid en zuidoost Spanje!. Vandaag hebben wij het staartje van dit slecht weer front gehad. Tijdens het ontbijt horen we een stortbui losbarsten op het dak van de ontbijtruimte. We hebben vandaag gelukkig een bus ter beschikking tot het middaguur omdat de groep een beetje te groot is om in een stadsbus te stappen.

Vandaag staat in het teken van de grote Catalaanse architekt Antoni Gaudí (1852 - 1926). Maar met de weersverwachtingen van vandaag en morgen (regen!!!) laat ik de chauffeur eerst even de heuvel Montjuich oprijden. Een deel ervan staat op het programma voor morgen maar het is nu even droog als we wegrijden en om 9 uur. Dus is de eerste fotostop bij het Olympisch stadion en Palau San Jordi. In het stadion speelt nu de voetbalclub Espanyol, hoewel ik er jaren geleden ook ooit American football heb zien spelen. In Palau San Jordi (van een Japanse architekt) werd in 1992 o.a. geturnd en gehandbald

Op de heuvel stoppen we nog even als we uitzicht hebben op de haven en dan rijden we in de regen naar de Olympische haven met de 2 hoge torens aan het begin van het voormalige Olympische dorp (nu een woonwijk) Bij de torens een beeld van een vis die mij altijd doet denken aan de kap van de vliegkapnonnen waar ik vroeger les van kreeg op de lagere school.

Via het centrum door naar de Paseo de Gracia waar een aantal modernistische gebouwen staan. De 2 beroemdste zijn van Gaudí: Casa Batló en Casa Mila. Het stortregent echter even dus we kunnen de huizen niet echt goed zien.

Op het programma staat dan Parque Güell en ondanks de regen staan er vele bussen op de parkeerplaats (er liggen cruiseboten in de haven). Als echte Nederlanders doen we een regencape aan, paraplu mee, broeken een beetje opstropen en het park in. Er zit niets anders op. Koffie drinken op het terras bij de mooie banken zit er echter niet in.

Dan maar door naar zijn meesterwerk Sagrada Familia, zijn kerk die in een recordtempo wordt afgebouwd. Eerst koffiepauze en dan met zijn allen naar binnen. Vanwege het slechte weer zijn de torens gesloten maar binnen is van alles te zien. Als je een paar jaar niet geweest bent val je bijna om van verbazing. Sinds nov. 2010, bij het bezoek van de paus, werd de kerk ingewijd als basiliek. De kerk is helemaal dicht en men verwacht dat de bouw helemaal klaar zal zijn in 2026. Een heel mooi museum met details over de bouw etc. zit er ook bij.!  De 13 € entree (65+ 11 €) dubbel en dwars waard.

We lunchen hier ook in de buurt en rond half 4 gaan de meesten met mij terug naar het hotel. Het zal regenen tot diep in de nacht alleen niet zo intens meer als vanochtend maar wel genoeg om zeer nat te worden. Maar de boeren hier in Catalonië zullen blij zijn met de redelijk rustige regenval en niet de stortbuien van de dag ervoor in het zuiden.

Morgen alweer de laatste hele dag in de stad die in het teken zal staan van de heuvel Montjuich  tegenover het hotel. De meesten eten in de buurt van het hotel want we zijn al genoeg nat geworden vandaag.

1. Anne van der Molen:
    1 oktober 2012
    Kan deze reis onder de bezielende leiding van Tonny Egberts zeer aanbevelen. Nog maar net thuis heb ik nu al weer zin om een volgende reis te boeken. Het was meer dan de moeite waard.