Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (12)

16 juni 2019 - Waalwijk, Nederland

Dag 12: Vigelandpark Oslo en centrum – Amsterdam

De laatste dag vandaag maar we vliegen pas rond 5 uur dus we hebben nog even tijd om de stad in te gaan. Dus na een laatste uitgebreid ontbijt brengen we om 9 u de koffers naar de bus. De eerste dag zijn we wel even in het centrum geweest maar het Vigelandpark staat voor vandaag nog op het programma.

Vigeland (1869 – 1943) is zoon van een timmerman en al jong bewijst hij zijn talent in tekenen en houtbewerken. Hij studeert 2 jaar voor beeldhouwer maar moet voor de familie gaan zorgen als zijn vader sterft. Zijn talent komt echter steeds vaker naar voren en hij krijgt diverse beurzen om te gaan studeren in o.a. Kopenhagen  - Parijs – Florence. Later krijgt hij van de gemeente Oslo een groot atelier om in te werken en als tegenprestatie moet hij werk afstaan aan de stad.

Iedereen wil op de foto met het boze jongetjeHet verlegen meisjeLiefdeVader met kind

Zijn beelden staan nu in het Vigelandpark: 192 sculpturen met meer dan 600 figuren en de meesten staan op de 850 m lange boulevard. Alle beelden zijn door hem gemodelleerd zonder leerlingen of kunstenaars.

De brug is 100 m lang – 15 m breed met 58 figuren waaronder het boze jongetje waar letterlijk iedereen een foto van maakt en de Aziaten zitten vooral aan 2 dingen van het jongetje terwijl ze op de foto gaan! Ook de fontein: 6 reuzen houden een schaal vast. Ook de granieten monoliet uit 1930 is indrukwekkend.

Vigeland parkDe monolietDe fonteinOverzicht

We lopen een uurtje door het park en vertrekken dan naar het centrum. We kunnen weer uitstappen in de buurt van het raadhuis en ik ga met de liefhebbers wandelen over de Karl Johan Gate. De belangrijkste straat van de stad loopt van het centraal station naar het koninklijk paleis. In de straat o.a. ook het parlementsgebouw – het nationaal theater – de universiteit en diverse luxe hotels. In het midden is een plantsoen en het is er heerlijk wandelen. Om half 2 staan de meesten bij het Koninklijk paleis om de wisseling van de wacht te zien. Dat is echter vrij snel afgelopen en is ook zonder muziek en paarden. Redelijk sober dus.

Parlementsgebouw OsloKarl Johan gate, OsloDe nieuwe groep staat klaar

Dan rest ons alleen nog de rit naar de luchthaven Gardemoen. We mogen aan de balie inchecken en niet aan de machine en een aantal mensen moeten nog naar een loket om BTW terug te krijgen van hun aankopen (waaronder ikzelf) Noorwegen is n.l. wel Europa maar is niet bij de EU. Het is wel Schengen dus we hebben geen controles behalve de veiligheidscontrole. We hebben een rustige vlucht en op tijd landen we op Schiphol. De koffers zijn er redelijk snel en dan kunnen we naar huis om uit te rusten

Ik heb 2 dagen vrij en dan vertrek ik voor de reis Polen – Baltische staten. Waarschijnlijk zal ik wat plaatsen over Polen. In de Baltische staten ben ik dit jaar al 3 keer geweest

1. Wim Mulder:
    20 juni 2019
    Complimenten en dank voor het mooie verslag met bijbehorende beelden. Joke en Wim Mulder
  2. Jan Tieland.:
    21 juni 2019
    Beste Tonny. Graag willen wij jou hartelijk bedanken voor de hele fijne en gezellige begeleiding tijdens onze reis door een mooi deel van Noorwegen. Wij hebben zeer genoten van wat dit land te bieden heeft en dat heb jij ons dan ook ten volle laten beleven. Een absolute aanrader voor iedereen die van natuur houdt. Tevens willen wij ook de grandioze chauffeur, BERT , heel hartelijk danken voor zijn deskundigheid, beleefdheid en altijd vriendelijke optreden tijdens deze fantastische reis die behoorlijk indruk op ons heeft gemaakt. Wij wensen jou en Bert het allerbeste voor de toekomst en wie weet komen wij elkaar nog eens tegen. Het ga jullie goed. Groetjes van Lida en Jan ( De Zaandammertjes )
  3. Tonny:
    25 juni 2019
    dank voor de mooie woorden