Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (11)

15 juni 2019 - Oslo, Noorwegen

Dag 11: Kinsarvik – Hardangervidda – Geilo – Oslo

We hebben vandaag een lange dag voor de boeg en vanavond slapen we weer in de hoofdstad Oslo. Omdat we rond 6 u in het hotel willen aankomen (dan heeft iedereen nog wat tijd om op te frissen en wat te relaxen voor het diner om 7u) moeten we om 8 uur vertrekken uit het hotel. In Noorwegen kom je namelijk niet 100 km per uur vooruit op de smalle bochtige wegen. Vanuit Kinsarvik moeten we dus een stukje terug naar de doorgaande weg richting Oslo en die weg is op sommige plaatsen zo smal dat er een verkeerslicht is gezet om elkaar te kunnen passeren. We moeten ook een deel van de tunnel met rotonde weer nemen maar nu nemen we de afslag Oslo. Vlak daarna krijgen we zicht op de Hardanger Brug en stoppen we even voor een foto: 1380 m lang met een doorvaarthoogte van 55 m. Kosten van de brug die begint en eindigt bij de tunnels waren 1,8 miljard kronen (1 kroon = 10 eurocent).

de Hardanger brug bij EidfjordHardanger vidda museum: film van Ivo Caprinodaar leven kuddes rendierenen elanden

We zijn dan aan de oostelijke kant van het Hardangerfjord en in Eidfjord gaan we het Hardangervidda museum bezoeken. Ik heb gebeld dat we om 9 u voor de deur zullen staan en we de film over de Vidda (bergplateau) willen zien. Ook weer gemaakt door Ivo Caprino en je zit in je stoel min of meer mee te vliegen met de helikopter van waaruit alles is gefilmd. In het museum kunnen we ook alles te weten komen over het leven van mens en dier in dit gebied. Hier leeft trouwens ook de grootste kudde rendieren. Boeren hebben van oudsher hier zomerboerderijen gehad hoog op het plateau en in de winter leefde men met de dieren samen op de winterboerderij en moest men genoeg voorraad in huis hebben om een paar maanden van te kunnen leven.

Rond half 11 gaan we de Vidda oprijden via diverse tunnels die als een soort kurkentrekker naar boven klimmen. Er doemt een soort kloof op en er ontspringt hier ook een waterval: Voringfossen. Wij klimmen met de bus naar het hoogste punt, bij een hotel, om vanaf de top alles te bekijken. Er is zelfs een heel nieuw uitkijkplateau gemaakt.

Vorring fossenuitzicht op het ravijn bij Vorringfossen

Daarna vervolgen we onze weg over de enige route die er loopt: weg 7. We klimmen al snel naar de 1200 m en zien weer veel sneeuw. Dus volgt er een fotostop bij een prachtig meer waar zelfs nog ijs op ligt en later nog een keer bij een punt (waar we altijd stoppen) waar nog voldoende sneeuw ligt om als kleine kinderen elkaar met sneeuwballen te bekogelen. Daarna is het alleen nog bergafwaarts en verdwijnt alle sneeuw.

Hardanger vidda: er ligt nog ijsfotostoper ligt ligt altijd sneeuwdit is de laatste sneeuw die we gaan zien vandaag

Geilo is een wintersportoord in het Hallingdal (in de zomer net zo druk maar dan met wandelaars) en daar kunnen we een uurtje stoppen om te lunchen

Daarna is het nog een paar uur rijden naar ons hotel in Oslo. De meesten gebruiken het eerste uurtje na de lunch om wat te slapen. We stoppen nog een keer voor de technische stop (cafeïne – urine – nicotine) aan het water waar de meesten genieten van een ijsje. Het is vandaag hoog zomer: 26 graden en volop zon

Rond 6 uur komen we aan in het Thon hotel in Vettre, Oslo. Even relaxen – opfrissen – genieten van ons laatste buffet en daarna koffie in de tuin.

Morgen de laatste dag. We gaan rond 5 u vliegen naar Amsterdam

1. W.p. mooij-huisman:
    17 juni 2019
    Leuk reisverslag! Ik heb genoten van deze reis en kan zo nog nagenieten . Ook handig als verslag bij mn foto"s. Het zijn er zoveel dat ik soms niet meer weet waar het was;).
    Nogmaals: een prachtige reis onder jouw deskundige leiding.
    Groetjes Wilma
  2. Ans van Kessel:
    18 juni 2019
    Ga je met Tonny op reis dan heb je al een topreis. Als het weer dan ook nog top is dan heb je wel erg geboft. Wat een prachtige natuur en wat hebben we veel gezien. Zo veel informatie die we nog eens terug kunnen lezen. Dankjewel, Tonny !
    Groetjes, Ans