Polen – Baltische statenreis vertrek 19 juni 2019. (1) Kras natuurlijk

19 juni 2019 - Warschau, Polen

Dag 1: Amsterdam – Warschau - Wilanowpaleis

Ik ben dit jaar al 3 x in de Baltische Staten geweest en heb daar ook al over geschreven. Maar nu mag ik de reis Polen-Baltische staten begeleiden. Dat heb ik in het verleden ook al 2 x mogen doen dus alles is bekend.

De reis begint in Warschau en via Torún – Gdansk en Mazurië gaat de reis verder naar de Baltische staten en loopt dan min of meer gelijk met de reis Baltische Staten compleet (behalve bezoek aan de stad Tartu). De Baltische staten laat ik dus voorlopig voor gezien wat betreft de blogs want dat kan iedereen nog teruglezen. Ik beperk me tot Polen en mede omdat er weinig vrije tijd is voor mij omdat ook het avondeten niet is inbegrepen en ik regelmatig met de groep op zoek ga naar een restaurantje.

De reis begint op 19 juni en als ik weet dat de reis mij is toebedeeld ga ik op zoek naar gidsen voor de plaatsen waar een stadsgids verplicht is. Ik mail dus een gids in Warschau dat ik de 19e juni een gids nodig heb voor Warschau bezoek en dat ik de 20e een bezoek moet brengen aan het zomerpaleis Wilanow, net buiten Warschau. En dan blijkt dat ik het programma moet omgooien want 20 juni is Corpus Cristi (bij ons heet dat Sacramentsdag) en dat is in Polen een Christelijke feestdag en alles is dicht. Gelukkig dat ik dat van te voren te weten ben gekomen.

Dus sta ik op 19 juni op tijd bij de gate op Schiphol en kan ik al kennis maken met bijna iedereen die met mij mee gaat (31 personen in dit geval). De vlucht is voorspoedig en in Warschau moeten we even op de koffers wachten. Pas als iedereen de koffer heeft bel ik de chauffeur en kunnen we naar de busparkeerplaats. Koffers in de bus en dan kan de reis echt beginnen. In Warschau begint een lang weekend vrij dus is het druk op de weg.

bezoek vandaag want morgen, Sacramentsdag, is het geslotenveel aandacht voor de kleding van toenkleding voor een jongetjekachel

We gaan Wilanow bezoeken: de zomerresidentie van koning Jan III Sobieski uit de 17e eeuw en vooral gebruikt als zomerresidentie. Het is er niet druk maar de man aan de kassa verzekert mij dat er maar 25 mensen per tijdslot binnen mogen. Als we uiteindelijk de kaartjes hebben voor 2 entrees kunnen een paar mensen nog even een soepje eten als late lunch en diegenen die nog eten van thuis hadden kunnen meteen het paleis bezoeken. Wilanow was een dorpje buiten Warschau en de koning heeft het hele dorp gekocht om zijn paleis te bouwen: Vila Nova (Pools = Wilanow). In verschillende periodes vergroot en verbouwd. Nu meer dan 60 kamers maar die zijn niet allemaal te bezoeken. Meubels – portretten – kleding – beelden. De bovenverdieping wordt gerenoveerd en is niet te bezoeken. Er is ook een groot park wat hoort bij het paleis van totaal 43 hectare.

CopernicusCultuur centrum uit de Sovjet tijdAvondrood

We hebben na het bezoek nog tijd om wat te drinken op een van de terrassen en rond 5 uur brengt de chauffeur ons naar het hotel in het centrum. In de directe omgeving van het hotel zijn diverse restaurants maar ik ga met een aantal liefhebbers even wandelen over de koninklijke weg naar het oude centrum. Daar zoekt ieder voor zich een plekje om te eten en komt zelf terug naar het hotel.

Morgen komt de gids Kasia naar het hotel om met ons de Oude stad te bezoeken en het Lazienkipark