Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (9)

13 juni 2019 - Bergen, Noorwegen

Dag 9: Vossestrand – Gudvangen – Flam – Myrdal - Voss – Bergen

Het is vandaag vroeg dag. Om half 8 vertrekken we uit het hotel. We hebben een optionele dagtocht vandaag die bestaat uit een boottocht van 2 uur en 2 treinreizen van elk een uur en uiteindelijk zullen we aankomen in ons hotel in Bergen. Vanuit Vossestrand is het bijna 3 kwartier rijden naar Gudvangen aan een smalle zijtak van het Aurlandsfjord, n.l. het Naeroyfjord. Hier liep vroeger een weg met 20% stijging voordat er een andere verbinding over de weg kwam.

Nieuwe electrische bootFotostop met de boot bij de watervalAuerland: er moet 1 persoon van boordvooruit, ik ook een keer op de foto

Wij gaan hier een boottocht maken over het fjord naar Flam. Dat zal 2 uur duren en we gaan met een supermoderne en nieuwe elektrische boot. Bovendien zijn we de enige groep die meevaart plus nog een paar enkelingen. Helaas regent het als we vertrekken maar ondereg klaart de lucht op. Onderweg stopt de kapitein even voor een mooie waterval en bij Aurland moet 1 persoon van boord en een van de crew gaat er ook af en komt na 10 min met een tasje van de Spar weer aan boord: kapitein zijn lunch vergeten?

In Flam gaan we van boord. Hier in dit gehucht zijn 2 technische hoogstandjes volbracht. In 1992 was de pontvrije autoroute klaar en in 1940 begon men met de spoorverbinding tussen Flam en Myrdal. 20 km lang en een van de steilste trajecten ter wereld. In 20 km moet er 865 m worden gestegen tussen Flam en Myrdal. Wij gaan van zeeniveau naar 865 m met 20 tunnels en een stop onderweg bij een waterval. Als de trein van hoog naar laag gaat duurt de rit langer omdat er steeds moet worden afgeremd.

we naderen Flam, einde boottocht en begin van de treinreiseen van de leukste treinreizen, vooral in Noorwegenen we stoppen even bij een watervaleen stationnetje voor het einde stapt bijna iedereen uit

Deze treinreis is zeer in trek bij alle groepen en ook vanuit Bergen is dit te boeken als Noorwegen in een notendop. Plannen voor het traject bestonden al eind 19e eeuw maar pas in 1942 waren de spoorstaven klaar en was W.O.II de reden dat de lijn pas werd geopend in 1947

In Myrdal stappen we over op de trein Oslo – Bergen maar wij stappen uit in Voss. Daar staat de chauffeur op ons te wachten en na een pauze voor een drankje en/of een ijsje aan de waterkant maken we ons op voor de laatste rit voor vandaag. Via vele tunnels (grote en kleine) bereiken we na 2 uurtjes ons hotel in een buitenwijk van Bergen. De vooruitzichten voor het weer zijn goed. Waarschijnlijk geen regen in de stad waar ieder kind met een paraplu in de hand wordt geboren.

Morgen brengen we een bezoek aan de stad

1. Bert & Annemarie:
    15 juni 2019
    Prachtige beschrijving van een boeiende reis in de overweldigende Noorse natuur!
  2. Tonny:
    15 juni 2019