Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (10)

14 juni 2019 - Kinsarvik, Noorwegen

Dag 10: Bergen – Steindalsfossen – Kinsarvik

Om half 9 gaan de koffers weer in de bus. We gaan namelijk de stad Bergen bezoeken en: het regent niet en dat komt niet vaak voor in deze Hanzestad. Ons hotel was vlakbij het vliegveld en in 20 minuten rijden we het centrum binnen en zien we: de Grieghallen (het dak ziet er uit als een vleugelpiano) – een mooi park met fontein – een gerenoveerde brandweerkazerne – de winkelstraten en dan zijn we bij Torget: dit is de vismarkt en dan zijn we midden in het centrum. Langs het water staan ook de huizen van de vroegere Hanze kooplieden: Bryggen. Vroeger heette de straat Tyske (Duitse) Bryggen maar dat is na W.O.II weggelaten. Deze straat met de diep naar achteren gebouwde huizen – pakhuizen etc. is opgenomen in de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Ook hier rijden we langs en aan het einde van de straat bevindt zich de oude vesting met de Middeleeuwse Hakonhal. Hier aan de waterkant is ook de cruisehaven en gelukkig ligt er vandaag geen cruiseschip. Uiteindelijk komen we met de bus aan de achterkant van de Bryggen en daar staat het oudste kerkje van de stad: Mariakerk.

klipvis90 euro de kilo en deze weegt tussen de 2,5 en 3 kiloworst van rendier - eland - walvis

We stoppen in de straat waar het gebouwtje staat waar je de kabeltrein kunt nemen naar Floyen = de heuvel boven de stad. (kost tegenwoordig 125 NOK retour). Ik loop met de mensen eerst over de Torget (vismarkt) en ook door het overdekte hal waar de lekkerste en duurste vis ligt (Kingskrab voor 90 € de kilo b.v.)

Dan gaan we gezamenlijk naar de Bryggen en daar iedereen zijn / haar eigen weg. Een aantal gaan naar boven met de kabeltrein – anderen blijven in de binnenstad of gaan winkelen of slenteren door de straten van Bergen.

BryggenBryggenvroegere pakhuizen annex woonhuizenMariakerkje uit de 12e eeuw

Om 1 u is het verzamelen en rijden we de stad uit, maar al snel staan we in de file voor een tunnel die afgesloten is. Net als vele anderen rijden we naar een binnendoor route maar de straatjes in dat dorpje zijn zo smal dat er elke 100 meter een opstopping is. Ook hier staan we dus een tijdje stil. Er komt uiteindelijk schot in en als we weer even aan het rijden zijn zien we een bord: alle vrachtauto’s en bussen moeten van de weg af. Er is algehele controle: of iedereen in de riem zit – of de tachograaf correct is – of de chauffeur een rustdag heeft gehad – de passagierslijst etc. etc. ook hier staan we dus weer een tijdje stil. Maar uiteindelijk mogen we verder.

tunnel tijdelijk dicht en sluiproute is te smalen de bus krijgt algehele controle

Bij de Steindalsfossen stoppen we een half uurtje: je kunt bij deze hoge waterval achterlangs lopen. En langzaamaan komen we bij het Hardangerfjord en worden de uitzichten prachtig. We zitten hier weer in een fruitgebied en er groeien hier vooral appels (en er wordt in de buurt cider gemaakt)

lange tunnel met rotonde komt eraantussen 2 tunnels een brugen weer een tunnel met rotonde

Als laatste rijden we door een meer dan 7 km lange tunnel met een rotonde in de tunnel – rijden we de tunnel uit meteen de Hardangerbrug op en na de brug weer een tunnel. Het laatste deel van deze dag rijden we vooral op zeer smalle wegen en moet er vaak worden gestopt om elkaar te passeren. Uiteindelijk bereiken we rond 6 uur ons hotel in Kinsarvik, aan het water.

Morgen gaan we weer op weg naar Oslo via de Hardangervidda