Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (4)

8 juni 2019 - Molde, Noorwegen

Dag 4: Kristiansund – Atlantic road – Molde

Het belooft vandaag mooi weer te worden dus we gaan genieten van de mooie natuur onderweg. We rijden door bossen – langs het water – we zien besneeuwde toppen en we gaan een stadje bezoeken plus de Atlantic road rijden. We rijden vandaag naar het westen en uiteindelijk zullen we in de kustplaats Molde aankomen.

Als we Trondheim uitrijden zetten we koers naar het Orkdal en we zullen lange tijd de E39 volgen. Al snel krijgen we zicht op een paar zij-armen van de Arsundfjord en als we een mooi plekje zien stoppen we natuurlijk voor een foto. Dat doen we ook bij Valsoytunet. Hier is een camping aan het water en gelegenheid om koffie te drinken. Ook zijn hier toiletten en er is mooi uitzicht. We zijn hier namelijk vlak voor Halsa waar we de ferry moeten nemen naar Kanestraum. Die vertrekt om 12 uur en precies op tijd komen we aanrijden. We kunnen meteen de boot op.

Fotostop onderwegKoffiepauze onderwegKoffiepauze

Daarna is het niet ver meer naar Kristiansund, maar om daar te komen moeten we nog even via een tunnel onder het fjord door. Kristiansund is de hoofdstad van Nordmore en ligt op 3 eilanden. De stad leeft bijn geheel van de visvangst en de visexport. Ook scheepswerven (trawlers) en de stad moest na W.O.II helemaal opnieuw worden opgebouwd. We stoppen bij het busstation en het is prachtig weer. Bovendien staan er op het centrale plein vele eeettentjes en er is muziek. Er is dus genoeg te zien en te eten en een aantal kiezen voor wat lekkers uit de supermarkt en eten dat op een bankje in de zon op. Anderen zie ik fis hand chips eten dus er is voor elk wat wils.

Uitzicht vanaf de ferryWe naderen Kristiansunder is muziek en er staan eettentjes in de stad

Als we wegrijden gaan we ons opmaken voor een van de mooiste ritten van de reis: Atlantic road.!!! --> Een slang van 8 bruggen tussen de eilanden die op deze manier met elkaar werden verbonden. Totaal 8274 m lang en de weg was klaar in 1989. Daarvoor waren hier alleen ferry’s.

De mooiste brug is de  Storseisundet die hoog oprijst omdat schepen er onderdoor moeten kunnen varen. De plannen voor de aanleg waren er al in de jaren ’70 maar men begon pas met de aanleg in 1983. Tijdens de bouw moesten ze zelfs 12 orkanen doorstaan. Natuurlijk stappen we een paar keer uit om foto’s te maken en bij de hoge brug is zelfs een wandelpad aangelegd voor uitzicht op brug en zee. Sinds 1999 is de weg tolvrij

overzichtAtlantic road komt eraandit is de meest spectaculairewe maken een rondje voor een goed uitzicht

Het laatste stuk brengt ons naar Molde, de rozenstad. Het is nog aardig vroeg – het is helder weer en de chauffeur besluit ons mee te nemen naar het uitkijkpunt boven de stad: Varden. 4 km lang klimmen en deels over een zandweg die redelijk smal wordt maar het uitzicht wordt beloond: we kunnen vanaf deze plek 222 bergtoppen zien die deels nog met sneeuw zijn bedekt.

we rijden naar het uitzichtpunt boven de stadMolde van bovenafen in de avond leggen 2 schepen van de Hurtigrute hier aan

Ook Molde moest na W.O.II helemaal herbouwd worden. Dankzij de invloed van de warme golfstroom en de beschutting van de bergen is het klimaat hier aangenaam. We slapen vannacht in een hotel in de stad tegenover de haven waar ’s avonds 2 x een boot van de Hurtigrute aanlegt. (de postboot die gaat van Bergen naar Kirkenes en terug).  Een boot gaat verder naar het noorden en de andere naar het zuiden. Het regent even tijdens het eten maar daarna is het weer droog. Ik heb zelfs een balkonnetje en kan er even werken op de p.c. Maar je moet de klok goed in de gaten houden want voor je het weet is het half 12! Het is nog gewoon licht rond die tijd. Toch maar naar bed want morgen staat het vertrek weer gepland om half 9: Trollstigen staat op het programma en het belooft weer mooi weer te worden!!!

1. Ria Klopper:
    10 juni 2019
    Wat een schitterend land.