Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (3)

7 juni 2019 - Trondheim, Noorwegen

Dag 3: Dovre – Dovrefjell – Oppdal – Trondheim

Het is bewolkt als we opstaan en er dreigt regen voor vandaag. We hebben een aantal kilometers voor de boeg plus een bezoek aan de kathedraal van Trondheim dus we vertrekken om half 9. Eerst moeten we weer op de E6 zien te komen vanaf de Peer Gynt route dus het eerste stukje is nog binnendoor.

Richting het noorden rijden we eerst langs het Rondane nationaal Park:  het 1e park van Noorwegen uit 1962. Groot 580 km2 met toppen boven de 2000 m. en er lopen alleen wandelpaden door het park met bijna geen overnachtingsmogelijkheid. Dombas en Dovre zijn 2 pleisterplaatsen aan de zuidflank van de Dovrefjell. Mensen konden hier vroeger uitrusten voor ze het grote plateau gingen oversteken.

Dovrefjell: koffiestoptrollenDovrefjell met nog redelijk wat sneeuw

Wij houden de koffiepauze net buiten Dovre, in de Dovregubbenshal, aan de oude pelgrimsroute van Oslo naar Trondheim. Hier staan een paar gebouwen met o.a. een winkel met vele trollen en in het hoofdgebouw is er koffie en toilet.

Het is nog droog als we hier wegrijden maar dat duurt niet lang meer. Het begint helaas te regenen als we de Dovrefjell oversteken. Een fjell is een plateau met afgeronde bergtoppen en boomloze hoogvlaktes. Hier leeft nog de muskusos: een grote bonk bruin haar, dik, lang en in de knoop, met korte poten en een enorme kop. Leefde nog samen met de mammoet en na de oorlog zijn ze weer ingevoerd vanuit Groenland. Duitsers hadden het dier geslacht en opgegeten in W.O.II

hier leeft de muskusos

Dit gebied is het hart van Noorwegen en de oude pelgrimsroute / handelsroute liep hierdoor van Nidaros = Trondheim naar Cristiania = Oslo. Helaas regent het en kunnen we de top niet zien van de berg Snohetta (2286 m hoog)

Even voorbij Oppdal houden we de lunchpauze en tijdens de rit daarna tot aan Trondheim zal het niet meer droog worden. Ook op dit traject wordt er hard aan de weg gewerkt.

geen mooi weer vandaagop veel plaatsen wordt aan de weg gewerkt

Rond 3 uur bereiken we Trondheim, de historische hoofdstad van Noorwegen. Stad van Viking koningen en waarschijnlijk gesticht door Olav, de 1e Christelijke koning uit eind 10e eeuw. Hij noemt de stad Nidaros = stad aan de monding van de rivier Nid. Zijn opvolger is de latere Heilige Olav: hij kan o.a. zieken genezen en zijn lichaam blijft na zijn dood intact en wordt heilig verklaard.

Ons hotel ligt midden in het centrum, aan de rivier, dus we gaan eerst de koffers naar de kamer brengen zodat de chauffeur niet meer op ons hoeft te wachten tijdens het bezoek aan de kathedraal.

Het regent nog licht als we langs de mooi opgeknapte pakhuizen langs de rivier lopen in de wijk Bakklandet (oostoever) waar ook ons hotel ligt. Voor we de rivier oversteken via een mooie rode brug nemen we eerst een kijkje bij de “sykkel heis” = fietslift. Je zet je voet tegen een soort pedaal en je wordt naar boven geduwd, de helling op. We wachten natuurlijk tot er een fietser aankomt die het ons kan laten zien.

aan beide kanten van de rivierBakklandet wijkzij doet het even voorgamle brug (oude brug)Nidaros kathedraalroosvensterboven het altaar

Om half 5 krijgen we een rondleiding door de kathedraal. Het huidige gebouw dateert uit eind 11e eeuw maar er is natuurlijk vaak aan verbouwd. Ook een aantal branden zorgen voor vernieuwing en dus zijn er vele stijlen te zien, maar vooral romaans en Gotiek. Binnen een aantal orgels waaronder een Wagnerorgel en een Steinmeier. In de muren zijn nog wat runentekens achter gebleven n aan pilaren kunnen we een soort handtekeningen zien van vroegere steenhouwers. Hier in de kathedraal werden vroeger de koningen gekroond. We hebben volop de tijd om de kathedraal te bekijken en daarna is er vrije tijd tot aan het diner.

En het is juni dus het blijft heel lang licht en het is droog geworden. Een aantal mensen gaan dus genieten van een avondwandeling.

Morgen naar de westkust: via Kristiansund en de Atlantic road gaan we voor de overnachting naar Molde, de rozenstad

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade