Noorwegen, Puur natuur 5-16 juni 2019. Kras natuurlijk (5)

9 juni 2019 - Ålesund, Noorwegen

Dag 5: Molde – Trollstigen – Alesund

Als we wakker worden schijnt de zon en het belooft een mooie dag te worden en dat hebben we nodig. We gaan namelijk een spectaculaire tocht maken over de Trollstigen (trollenladder).

Maar dat duurt nog even. Eerst rijden we om half 9 Molde uit (na alweer een uitgebreid ontbijt) op weg naar Salsnes want daar hebben we een ferryovertocht naar Afarnes. Buiten de stad passeren we een mooie brug die kan wedijveren met de Atlantic road bruggen dus moeten we na de brug even stoppen voor een foto. De ferry vertrekt om 10 over 9 en we zijn op tijd.

brug net buiten Moldeop de ferry Solsnes - Afarneswe rijden langs het Romsdalsfjord

Aan de overkant gaan we op weg naar Andelsnes aan het Romsdalfjord. In de haven daar ligt gelukkig geen cruiseboot dus het zal hopelijk niet druk worden op de beklimming van de Trollstigen. We rijden tot aan het einde van het fjord en bevinden ons dan aan de overkant. Mooie luchten en mooie weerspiegelingen in het water.

We houden een stop voor koffie bij een hele steile beklimmingswand van zo’n 1200 m hoog (Trollveggen). Hier laat ik me verleiden tot het kopen van een prachtig jack voor een zeer schappelijke prijs. En dan gaan we beginnen aan de beklimming van de trollenladder: de weg staat blijkbaar op de top 18 lijst van spectaculaire wegen in Europa. In de winter gesloten (pas net open eigenlijk)

we gaan de Trollenladder ophelaas kunnen we niet stoppen bij de brug11 haarspeldbochtenTrollstigen van bovenaf gezien

In 1916 waren er al plannen om hier een weg aan te leggen over de Stigfjell. Het Noorse parlement was akkoord maar velen vonden het onverantwoord. De aanleg begon in 1928 en de bouwers hadden een flinke adrenalineshot nodig om elke dag aan het werk te gaan met gevaar voor de steile hellingen en het afbreken van rotsen etc. Op 31 juli 1936 heeft koning Haakon de weg geopend en kreeg het de naam “trollenladder” en om toeristen te trekken kregen de toppen van de bergen namen als “koning – koningin – bisschop”.

Na 11 haarspeldbochten en een paar fotostops komen we aan op het plateau boven (stijgingspercentage = 9 % ) net als ongeveer 130.000 andere auto’s – bussen – motoren (caravans zijn verboden alhoewel ik ook die heb gezien. Boven houden we een lange lunchpauze want er is een pad gemaakt naar een paar uitkijkpunten vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de kronkelweg beneden ons waar we net op gereden hebben. Boven is sinds 2012 een restaurant en een winkel. Eeuwenlang was er al een pad tussen Andelsnes en het Valldall maar dat is nu eigenlijk alleen nog maar voor zeer ervaren wandelaars.

op weg naar ValldalIMG_20190609_113146fotostop op het hoogste puntGudbrandsjuvet: kloof met waterval

Na de lunch gaan we verder op weg naar Valldalen maar eerst stoppen we nog even op het allerhoogste punt van het plateau. Hier ligt nog heel veel sneeuw en op sommige plaatsen langs de weg ook nog eens behoorlijk hoog. Sneeuwballengooien – liggen in de sneeuw voor een foto en dan kunnen we door. We stoppen ook nog even bij de Gudbrandsjuvet: een kloof met een waterval. Met veel lawaai komt hier het water naar beneden. Na de afdaling zitten we in het gebied van het fruit: aardbeien en kersenbomen maar het is nog te vroeg in het seizoen. Er is nog niets rijp. Voor Sjoholt stoppen we nog even op de plaats waar we mooi zicht hebben op het Storfjord en waar een restaurantje is met heel lekker softijs. Als we daar  van staan te genieten gaat het regenen en het zal niet meer droog worden op het laatste stukje naar het hotel in Alesund. Gelukkig kan de bus stoppen voor de deur. Om 7 uur genieten we, zoals gewoonlijk op deze reis, van heerlijk eten (buffet) en in de avond moet men kiezen: Formule 1 kijken met Max Verstappen in Canada (als 5e geëindigd) of de finale van de Nations league tussen Portugal en Nederland (met 1-0 verloren)

Morgen een vrije dag in Alesund: 2e Pinksterdag

1. Elly Smagge:
    10 juni 2019
    Wat een prachtige foto's!!!!!