Noord Spanje en Picos de Europa: dag 9

3 juni 2014 - Toledo, Spanje

3 juni 2014: Avila – Sierra de Gredos  - Toledo

de koning treedt af en op de plaza mayor van Salamanca is een demonstratie voor een referendumRuim voor 9 uur staat iedereen met de koffer op het pleintje naast de Plaza Mayor om in de bus te stappen. Het is ongeveer 100 km naar Avila, de best ommuurde stad van Europa en de hoogst gelegen provinciehoofdstad van Spanje op meer dan 1100 m. Omdat we morgen een late vlucht hebben kunnen we wat extra’s doen. We bezoeken dus de stad van Teresa van Avila (volgend jaar is het een jubileumjaar: 500 jaar na haar geboorte)

Uitstappen bij de roltrappen van het bezoekerscentrum en dan staan we op gelijk Avila, originele stadsmuren uit 1099nivo met de stadsmuren uit 1099!!!  Plattegronden halen – koffie drinken op het terras – wandelen door het centrum: kathedraal – doopkerk van de H. Teresa de Avila – provinciehuis in een voormalig paleis met mooie patio en tentoonstelling van de vroegere bewoners: Vettonen (herders en stierenfokkers van eeuwen voor christus die stenen stieren hebben nagelaten.

Daarna het geboortehuis van Teresa, de kloosterhervormster, waar een kapel + kerk overheen is gebouwd. In een bijgebouw zien we zelfs een vinger van haar – het geselkoord – de wandelstok etc. etc.

Terug naar het beginpunt en bijna iedereen zit even later op het terras waar de tapas 90 cent kosten. Ik eet patatas bravas – een paar hamkaas hapjes en boquerones (ansjovis in het zuur)  met een flesje water. Totale kosten 4 €!!!

Groepsfoto bij Cuatro Postes AvilaNa de lunch de fotostop bij Cuatro Postes met prachtig zicht op de ommuurde stad. Hier maken we alvast een groepsfoto om op te sturen naar alle gasten.

Dan door de Sierra de Gredos richting Toledo. Bij Maqueda even een stop voor koffie, fris of een ijsje en dan richting Toledo.

Aan de overkant van de Taag maken we een paar fotostops met een prachtig zicht en nog een in Toledo: zicht op Toledoop de stad en ook hier maken we even een groepsfoto

Dan naar het hotel een paar honderd meter buiten de stadsmuren voor wat rust – borrel – eten. Morgen de stad bezoeken en dan naar het vliegveld in Madrid voor de terugreis. Nog 1 dag en het zit er weer op voor deze reis