Noord Spanje en Picos de Europa: dag 8

2 juni 2014 - Salamanca, Spanje

2 juni 2014: Salamanca

kerk San MartínDe hele dag kunnen we in Salamanca doorbrengen want we zijn hier 2 nachten. De stad ligt op zo’n 800 m hoogte dus de nachten zijn redelijk koud. Als we echter om half 10 gaan wandelen schijnt de zon al dus ik laat vest / jas op de kamer. We lopen langs de meeste bezienswaardigheden van de stad – zoeken de kikker op het doodshoofd aan de voorgevel van de universiteit -  bekijken in de Escuelas menores de Hemel van Salamanca met de tekens van de dierenriem – drinken koffie onderweg (en zien op t.v dat de koning zijn troonsafstand aankondigt)

Dan richting de kathedralen (de astronaut op de foto zetten die bij de laatste de astronaut op de kathedraalmuurrenovatie op de muur is gezet (net als de Maria met mobiele telefoon op de kathedraal van Den Bosch – de tuin van Calisto en Melibea (de Romeo en Juliette van deze stad) – we steken de Romeinse brug over om een foto te maken van de kathedraal de hier op zijn mooist uitkomt.

de schooljeugd krijgt geschiedenisles!?Als laatste van de rondgang gaan we de kathedraaltoren beklimmen met een groot deel van de groep. We zien een aantal ruimtes – van boven hebben we zicht op het hoofdaltaar van de oude kathedraal en later via een balkon ook van de nieuwe kathedraal. Ook kunnen we op 2 platforms een groot deel van de stad overzien.

Daarna heeft iedereen vrij om de rest van de dag naar eigen inzicht in te delen. Ik ga eerst met een persoon uit de groep naar het politieburo om de diefstal van een rugzak aan te geven. Gelukkig zonder waardevolle spullen als geld – paspoort – bankpasjes. Het gebeurde al in Bilbao in een onbewaakt ogenblik (de tas hing over een stoel en iedereen was nog zo gewaarschuwd: laat nooit nooit nooit je tas los). In Bilbao hadden we geen tijd om aangifte te doen dus gaan we nu op weg. We worden door de politie ingeschreven en kunnen naar de wachtkamer. Er zijn enkele mensen voor ons. De dame in kwestie heeft echter Spaanse les gevolgd (niet van mij!) en zegt dat ze de aangifte verder wel alleen wil doen. Ik vertaal nog even een aantal woorden van de spullen die in de rugzak zaten en ga dan weg.

Straks bij het eten eens vragen of een en ander is gelukt.

Een aantal mensen van de groep eten vanavond niet mee in het hotel. Zij benutten de plaats waar we zitten om eens uit eten te gaan in de stad.

Morgen via Avila en de Sierra de Gredos naar Toledo. Het zit er al weer bijna op!