Noord Spanje en Picos de Europa: dag 7

1 juni 2014 - Salamanca, Spanje

1 juni: León – Salamanca

Het is zondag en we slapen een beetje uit. Bovendien kunnen we pas om 8 u ontbijten en aangezien het ontbijt in León zeer uitgebreid is, nemen we daar onze tijd voor. Om half 10 vertrekken we met de koffers in de bus richting Hostal san Marcos, nu dure parador (staatshotel). Gesticht door de Kath. Koningen voor de pelgrim. Deel van het gebouw (vroeger de kerk) is nu het Archeologisch museum. Niemand houdt ons tegen al we in het hotel de grote patio / kloosterhof inlopen waar al een aantal stukken van het museum liggen.

basiliek San Iisidoro in LeónDan natuurlijk het pantheon van de koningen van León naast de basiliek van San Isidoro (sinds kort patroonheilige van internet!) Prachtige fresco’s uit de 12e eeuw (nooit gerestaureerd, wel schoongemaakt en verboden te fotograferen)

Via een korte wandeling door het centrum lopen we richting kathedraal maar eerst willen we koffie drinken. Tot mijn grote schrik is vandaag (1 juni) het bezoekrooster van de kathedraal veranderd. Tot half 11 te bezoeken met entreekaartje en daarna beginnen de missen (11 – 12 – 13 u). Om 2 u gaat de kathedraal weer open voor bezoek maar vandaag om een of andere duistere reden pas om 3 u. Vrijwel iedereen kan gelukkig tussen de missen door (gratis) een kijkje nemen in de kerk en oa. genieten van de glas-in-lood ramen. Onovertroffen in de wereld en uit de 13e – 16e eeuw en ongeveer 1800 m2. groot

Naast de kathedraal en onder de grond zijn resten te zien van de oude Romeinse Romeinse poort + wachttorens 1e eeuw: maquettestadspoort + muur en zelfs van de thermen en latrines.

Tegenover de kathedraal is een klein museum over een persoon die eind jaren 1800 het onderwijs in Spanje heeft hervormd.

Tijd om te lunchen en om half 3 rijden we naar Salamanca. Het is prachtig weer geworden en na het inchecken in het hotel aan de Plaza Mayor (ingang in een zijstraat) zie ik velen op een terrasje zitten op het plein.

Plaza Mayor Salamanca vanaf balkon eetruimte hotelHeb net in de krant gelezen dat de Spaanse krant “El País” het plein heeft uitgeroepen tot 1 van de 10 mooiste pleinen van de wereld met o.a San Marco in Venetië / Rode Plein Moskou etc.

Ook na het eten is het nog goed toeven op het plein.

Morgen de stad bezoeken en een middag ter vrije besteding