Noord Spanje en Picos de Europa: dag 6

31 mei 2014 - León, Spanje

31 mei 2014: Suances – Picos de Europa – León

Het regent als we opstaan (vannacht heeft het gegoten) en de voorspellingen voor vandaag zijn niet goed. Net op dze dag door de bergen zouden we goed uitzicht moeten hebben.

Eerst gaan we nog een stukje langs de kust tot we de eerste afslag Picos de Europa zien. Het eerste deel van de route gaat langs de kloof van de rivier de Deva. We zien wel wat van de bergen maar niet al te ver. Via Panes en een aantal dorpen komen we bij Potes (straks voor de lunch). Daar gaat een doodlopende weg van bijna 25 kilometer naar Fuente Dé.

van Fuente Dé naar 1800 m in de wolkenHier staat een parador (staatshotel) + wat bars en een kabelbaan die gaat van iets meer dan 1000 m in 3 minuten naar boven de 1800 m. Bij de kassa zien we dat boven niet een geweldig uitzicht is maar 12 mensen willen toch met mij mee naar boven. Onderweg is nog goed zicht maar boven hangt alles in een dichte mist. Er zijn echter toch veel lopers die nog verder naar boven gaan. Op 3,5 km is een dorp met hotel, 45 min. lopen. Het hotel is net vandaag opengegaan voor het zomerseizoen.

We drinken boven koffie en dalen weer af met de kabelbaan en daarna met de busPotes: toeristisch en druk bezocht vanaf de kust (Picos de Europa) naar de centrale plaats in de vallei: Potes. Onderweg komen we weer een kudde koeien tegen die op weg zijn naar een andere wei. Veel winkels – restaurant – mooie straatjes maar gelukkig nu nog niet al te druk met toeristen (hoewel, wij zijn dat natuurlijk ook gewoon). Ik neem een menu van de dag met Fabada (witte bonen schotel) en gehaktballetjes met wat frietjes. Koffie toe en om 2 uur vertrekken we weer, verder richting het zuiden door de Picos. We moeten namelijk de Pas San Glorio over op 1609 m. Onderweg zien we soms nog dorpjes liggen in de zon maar eenmaal boven rijden we door de wolken, helaas. Afdalend komen we natuurlijk weer bij het tunneltje van max. 3,70 m (de bus is 3,65 m) waar nergens een waarschuwing voor heeft gestaan!!!!!

En een tunneltje van 3,70 m en de bus is 3,65 m hoogBij het stuwmeer van Riaño (7 dorpjes moesten hier voor verdwijnen) is de lucht weer helder. Fotostop natuurlijk en velen moeten heel nodig. Sommigen verdwijnen achter een bosje maar als we wegrijden en advies vragen bij een benzinepomp kunnen we daarnaast naar de wc in het wachthokje van het busstation. 2 bussen per dag rijden tussen León en Riaño

Dan nog zo’n 90 km binnendoor naar ons hotel in León. Een lange dag maar wel een mooie dag met nog genoeg mooie vergezichten.

Morgen León bezoeken en naar Salamanca: hotel aan de Plaza Mayor!!!!