Noord Spanje en Picos de Europa: dag 5

30 mei 2014 - Suances, Spanje

30 mei 2014: Bilbao – Guggenheim – Santillana del Mar – Suances

Guggenheim BilbaoHet is niet zo’n mooi weer in het noorden van Spanje. Vandaag staat eerst de stad Billbao op het programma met natuurlijk het museum Guggenheim. In 20 min. staan we vanaf het hotel in Getxo bij het museum voor de deur en precies dan begint het te regenen. Het is nog geen 10 uur (dan gaan de deuren pas open) dus we maken eerst een rondje rondom het gebouw. Aan de rivierkant kun je namelijk een aantal kunstwerken zien zoals de tulpen van Jeff Koons de grote spin (maman)– de grote boom met oog (de ballen op elkaar, oneerbiedig gezegd) en de puppy van 12 meter hoog staat niet meer in de steigers maar bloeit in al zijn glorie.

Vanwege de regen besluit bijna iedereen eerst maar het museum in te gaan en later Plattegrond Bilbao: vooraan de 7 straatjes = historische wijkeventueel naar het centrum te lopen. 2 mensen gaan echter niet mee naar binnen en die neem ik mee langs de rivier en langs diverse bruggen naar het historische centrum van de stad. Dat bestaat uit de zogenaamde 7 straatjes, zoals te zien op de plattegrond.

Na de lunch vervolgen we de kustweg naar weer een ander autonoom gebied: Cantabrië, de vroegere provincie Santander die hoorde bij Castilla-León. Door de geïsoleerde ligging is het een autonoom gebied geworden.

Een van de eerste stadjes in Spanje die een nationaal monument zijn geworden is Santillana del Mar. Een middeleeuws stadje met nog een kerkje uit de 11e eeuw met kloostergang van begin 12e eeuw en met de resten van de Heilige (santa) Illana, dus Santillana.

vanaf het hotel in 3 minuten via trappen naar het strandVorige reis sliep ik hier in een hotel (niet in het centrum!) maar nu gaan we naar de kustplaats Suances. De rit er naar toe is prachtig met vergezichten op zee. Een historisch gebouw in het centrum, tuin met zwembad (koud!) en op een paar minuten lopen van het strand. Het seizoen is nog niet begonnen, de kinderen krijgen pas half juni 3 maanden vakantie, dus het is zeer rustig aan het strand en heerlijk om na het eten even over te lopen.

Morgen de Picos de Europa, maar de weersverwachting voorspelt niet veel goeds!