Noord Spanje en Picos de Europa 12 mei 2014

12 mei 2014 - Salamanca, Spanje

12 mei 2014: Salamanca

Casa de las conchas: affiches tentoonsstellingWe hebben de hele dag te besteden in de stad dus we hebben geen haast. We wandelen langs de meeste monumenten en pleinen en zelfs over de Romeinse brug om een foto te maken van de kathedraal aan de andere kant van de rivier de Tormes.

Plaza de los bandos, zo genoemd omdat de moeder (María la Brava) van 2 vermoorde zonen (lid van een bende)  door 2 moordenaars van een ander bende, de daders achtervolgde tot aan Portugal om wraak te nemen. Het standbeeld van Unamuno, rector van de universiteit ten tijde van de Burgeroorlog en groot schrijver, nu symbool van intellectuele gemeenschap. Palacio de Monterrey, nu in bezit van de Hertogin van Alba. Ze is hier zeker een paar dagen per jaar tijdens de feria.

Casa de las Conchas, nu bibliotheek, en ertegenover La Clerecía, de Universidad Clerecía / universidad PontificiaPontificia. Dan naar de gevel van de universiteit waar iedereen de kikker op het doodshoofd moet vinden (dat brengt geluk en wijsheid) – de Hemel van Salamanca in de Escuelas Menores (sterrenbeelden op een rond plafond)

Bij de kathedraal moeten we de astronaut vinden die enkele jaren geleden aan de gevel is geplaatst (zoals de Maria aan de St. Jan in Den Bosch met een mobiele telefoon)

nieuwe kathedraal vanaf bovengalerijVia de tuin van Calisto en Melibea lopen we naar de rivier – steken die over voor een foto en als we teruglopen ga ik met de meesten van de groep de toren van de kathedraal beklimmen. Je hebt dan ook vanaf een hoog balkon zicht op de Oude en Nieuwe kathedraal van binnen en buiten op de diverse terrassen heb je een gigantisch uitzicht over de stad, de torens en het landschap ver buiten de stad.

Dan is het tapa- tijd: in een zijstraat van de Plaza Mayor, naast Burgerking, is de bar Bambu (trapje af). Bij elk drankje hoort een gratis tapa en het zijn hier ook soms weer ware kunstwerken en heerlijkheden. Mijn lunch: 2 flesjes water (1 om mee te nemen voor vanmiddag) en een tapas tortilla + een bordje paella. Kosten € 3,20!

De middag is voor iedereen vrij en ik heb een aantal dingen te regelen op mijn kamer met de telefoon en de mail.

In de namiddag ga ik nog even de andere toren beklimmen, die van de Clerecía. 201 overal zitten ooievaarstreden en je staat onder de klokken en je kunt bijna in de nesten kijken van de ooievaars.

Op de Plaza Mayor is het nog steeds boekenmarkt en er staan ook allerlei instrumenten , gemaakt van fietsonderdelen waar alleman zich mee kan vermaken.

Na het avondeten nog een laatste ronde over de verlichte Plaza Mayor, een laatste drankje op het terras en dan zit het bezoek aan deze stad er weer op.

Morgen via Avila en de Sierra de Gredos naar Toledo