Noord Spanje en Picos de Europa 11 mei 204

11 mei 2014 - León, Spanje

11 mei 204: León – Salamanca

Het is zondag en we hebben genoeg tijd om te genieten van het uitgebreide ontbijt. Voor het eerst een heerlijk gebakken eitje en heerlijke brie (niet dat andere ontbijten slecht waren maar ik heb zo mijn voorkeuren).

de pelgrim is aangekomen in de gelukzalige stad LeónEven alle kopieën van de paspoorten terugvragen en dan gaan we richting centrum  na een korte foto-stop bij Hostal  San Marcos, een van de duurste paradores (staatshotels) van het land. Daarna stappen we uit bij het plein Santo Domingo en beginnen we aan de stadswandeling. Eerst een stop bij de maquette León jaar 0 – jaar 1000 – jaar 2000 en dan op weg naar het pantheon van de koningen van León (met prachtige fresco’s uit eeuwen terug en nog heel goed bewaard gebleven).  Hier is ook de Basiliek van san Isidoro, bisschop van Sevilla in de 6e eeuw en schrijver van de 1e “encyclopedie” en nu uitgeroepen tot Patroonheilige van internet (en dat is geen grapje).

Er is een 10 km loop aan de gang in het centrum en we lopen door de afzetting afstanden van 2 routes vanuit León naar Santiago de Compostelaheen om naar de Plaza Mayor te lopen – koffiepauze te houden en dan bezoeken we de kathedraal. Voor het eerst dit jaar is de toegangsprijs kathedraal en kloosterhof in tweeën gedeeld en moet er 2 keer een kaartje worden gekocht. Doen we dus niet, we gaan op een terrasje zitten om te lunchen want we moeten nog door naar Salamanca (joepie!),  een van mijn favorieten want tijdens mijn studie heb ik hier 2 keer een zomer gewoond in het huis van een moeder met dochter en hier heb ik heel veel Spaans geleerd.

Sinds eind vorig jaar hebben wij hier een hotel aan de Plaza Mayor!!!! petit Palace tres Torres)  Waar kun je beter zitten!!!! Dit voelt als thuiskomen en ik vind het hier geweldig en ik niet alleen! Aan de Plaza Mayor, het mooiste plein van Spanje ((vind aangekomen in Salamanca. er is boekenmarkt op de Plaza Mayorik en met mij vele anderen). Ook al heb ik misschien een kleine kamer (valt wel mee) ik heb het hier reuze naar mijn zin en de mensen kunnen de straat op en zien een prachtig verlichte stad.

Morgen gaan we wandelen door de stad en de middag is vrij om zelf een en ander te verkennen.

Oh, wat vind ik het hier heerlijk!!!

1. Sandra:
    13 mei 2014