Noord Spanje en Picos de Europa 13 en 14 mei 2014

13 mei 2014 - Toledo, Spanje

13 mei: Salamanca – Avila – Toledo

De laatste 2 dagen al weer van mijn eerste reis dit jaar. We hebben alle dagen al mooi weer in het noorden. Omdat de vlucht morgen pas laat gaat hebben we tijd om onderweg naar Toledo nog wat stops te maken

zicht op Avila: Cuatro PostesOngeveer 100 km van Salamanca ligt de hoogstgelegen provincie-hoofdstad van Spanje: Avila op 1127 m en de best ommuurde stad van Europa. Dit omdat de stadsmuren nog helemaal origineel zijn uit de 11e eeuw en gebouwd tussen 1090 en 1099 om de net heroverde stad te beschermen tegen aanvallen.

Avila is ook de stad van de klooster hervormster Teresa Van Avila (volgend jaar wordt haar 500 geboortejaar gevierd) Om haar huis is een kapel en een kerk gebouwd en vooral Christelijke Aziaten komen hier massaal op af.

In het provinciehuis is een tentoonstelling ver de Vettonen, een Keltische stam diehun leefgewoonten hier voor Chr. al woonde en leefde van veeteelt en overal in de streek stenen beelden van stieren hebben achtergelaten (o.a in Salamanca)

Na de lunch gaan we door de Sierra de Gredos naar Toledo. Alweer een mooie bergrit. In Toledo zoals gewoonlijk eerst om de stad heen om een foto van Toledo aan de Taag te maken en dan door naar het hotel.

14 mei: Toledo en transfer naar vliegveld Madrid

We hebben een bus uit Malaga (met alle Spanje reizen) en de chauffeur moet vanavond nog terug naar Malaga en dat komt heel goed uit want ik kan dan met hem meerijden. Morgenochtend stap ik namelijk over op de volgende reis, die vanochtend al aangekomen is in Malaga. Gelukkig hebben we daar Anneke die in dit soort situaties invalt en de mensen van het vliegveld meeneemt naar de stad en wegwijs maakt..

zicht op ToledoDoor de lange rit vanavond moet de schijf (tachograaf) van de bus in de gaten worden gehouden en kunnen we ’s ochtends niet met de bus naar de stad. Het is minimaal een half lopen en bergop. Maar voor € 1,25 pp hebben we de taxi genomen, goedkoper dan een buskaartje!

Wandelen door Toledo – gaan kijken bij het atelier damasquino werk wordt gemaakt (gouddraad in staal) – kathedraal – Synagoge met Sefardisch museum en de grote meester vooraan - leerlingen er naasthet museum van El Greco.

Dan is het lunchtijd en wat tijd om vrij te besteden en zelf wat te bezoeken.

Om 4 u  op weg naar het vliegveld, geen files onderweg dus een beetje te vroeg (wat niemand erg vindt). Zoeken waar het inchecken gaat plaatsvinden – afscheid nemen en dan gaan de chauffeur en ik op weg naar Malaga.

De garage is naast het vliegveld dus voor mij is het daar het makkelijkste om een taxi te vinden naar het hotel In Malaga. Om kwart voor 12 stap ik het hotel binnen maar de mensen van de nieuwe groep liggen allemaal al op 1 oor. Zij hadden die ochtend een vlucht om 7 uur!!!

Morgenochtend bij het ontbijt dus met iedereen kennis maken, maar dat wordt een volgend blog: het Moorse Erfgoed

1. Jan:
    18 mei 2014
    we hebben het zonnetje meegenomen uit Toledo naar Nederland, dat wel, maar ik wil zo weer terug naar de Mercado de San Miguel of naar Santillana del Mar of nog een beetje rondstappen in San Sebastian of .......'t was heerlijk!