Noord Spanje en Picos de Europa (De Jong Intra) 2 – 11 mei (5)

7 mei 2016 - Potes, Spanje

7 mei: Santillana – Picos de Europa – León

akelei in de berm onderwegOm half 9 vertrek voor een mooie maar lange dag. We gaan een groot deel van de dag door de bergen. Bij Unquera namelijk draaien we de binnelanden in, de Picos de Europa. De bergen liggen vlak bij de kust en het is een Parque national en ligt deels in Asturias – Cantabria – castilla-león). Het gebied is 64.660 hectare groot en ongeveer 300 miljoen jaar geleden ontstaan. Water komt voornamelijk uit gletsjermeren zoals bij Covadonga. Sinds 2003 Reservaat van Biosfeer van de Unesco, Werelderfgoed

Het gebied is 40 km in doorsnee met pieken tot 2650 m. De Atlantische Oceaan is we zijn op weg naar 1000 m hoogte en komen van de kustslechts op 30 km. Er leven nog gemzen – vossen -  wilde zwijnen – beren – wolven - marter etc. en de rivieren ( Sella – Deva – Cares) zijn rijk aan zalm en forel en er zijn nog gieren. Er heerst een vochtig klimaat. Picos liggen op 88 km van Oviedo – Santander – Leon

Er is heel veel ontvolking in het gebied, dus nu vele stille dorpjes met woeste bergpassen en weidevelden. Ook veel grotten en uitzichtpunten.

we zitten echt op het dak met veel sneeuwPico Naranjo de Bulnes = de hoogste top van de Picos; 2519 m hoog ook bekend als Uriellu / picu en symbool voor Asturias. Het is een van de bekendste Picos. De naam komt van de oranje kleur. Bulnes is het dorpje vlakbij. Duizenden per jaar proberen de berg te beklimmen. Het is een bijna 550 m verticale muur. Er zijn ook veel miradores in de streek. Hier en daar zijn wat eenvoudige berghutten voor de klimmers om te overnachten. Tegenwoordig is het te beklimmen. Toegang tot de naranjo is nu via Fuente Dé en Sotres (niet meer via Bulnes). Bulnes was het laatste dorpje in Asturias dat niet te bereiken was tot voor een paar jaar geleden de funicular kwam.

Wij rijden eerst door een kloof (La hermida) waar de rivier de Deva langs loopt. Prachtige uitzichten en al snel zien we ook de sneeuw. Dan bereiken we Potes hier lopen we niet meer verder, we gaan warme chocolademelk drinkenmaar we rijden eerst nog door naar het einde van de weg. Bij Fuente Dé staat een parador en er gaat eeen kabelbaan van 1000 m hoogte naar 1800 m. Bijna iedereen gaat mee voor het uitzicht – de sneeuw – de warme chocomel – de gieren en de rit met de kabelbaan. Daarna rijden we terug, voor de lunch, naar

lunch in Potes, druk stadje voor de hele regioPotes: Het belangrijkste dorp en met ongeveer 2000 inwoners. Hoofdstadje van het gebied van de vallei Liébana. Ligt heel beschut en er groeit veel fruit. Het dorp heeft een centrumfunctie. Is ongeveer 8 km2 groot. Veel toerisme, vooral in de zomer. Ver weg van de zeewinden en met een droog klimaat.

Na de lunch richting León maar daarvoor moeten we eerst een pas oversteken: Puerto de la Gloria op 1609 m hoogte. Al slingerend door de bochten stijgen we en krijgen mooi uitzicht op het dal. Even een foto bij de top, ook hier koud en dan afdalen. Vrij snel komen we bij een tunneltje (3,70 m hoogte mag er door). Even de en dan nog een pas over op 1609 mbus een stukje laten zakken en het lukt. Dan naar het stuwmeer La Riaño. Hier moesten 7 dorpen voor verdwijnen. Al het puin van de huizen ligt op de bodem en slechts 2 oude kerkjes zijn steen voor steen voor steen afgebroken en in nieuw Riaño weer opgebouwd. Hier houden we een korte stop voor wc en koffie en dan is het nog een stukje door stille dorpjes naar onze eindbestemming voor vandaag: León