Spanje en Picos de Europa (De Jong Intra) 2 - 11 mei (6)

9 mei 2016 - Salamanca, Spanje

8 mei: León

pelgrim voor Hostal San marcos (parador) in LeonWe zitten duidelijk in een week met regen. Gelukkig gisteren droog gebleven maar vandaag regent het als we vertrekken uit het hotel. Eerste stop is voor de foto van het Hostal san Marcos, nu parador. Met een mooi beeld van een pelgrim voor de deur.

Dan uitstappen vlakbij de kathedraal en met de paraplu open naar het centrum. Eerste bezoek is de kathedraal met het museum. Kathedraalbezoek gaat met een koptelefoon (mooie glas-in-lood ramen) en het museum zonder. Dat bevindt zich in het voormalige klooster van de kathedraal. Mooie zalen met vele kerkschatten. De koffiestop is in de buurt van de kathedraal en dan gaan we even wandelen in de barrio humedo (natte wijk, vanwege de vele bars) op weg naar het gebouw ontworpen door Gaudí in zijn eerste jaren (casa Botines, nu van een bank). Hier is een tentoonstelling over de slachtoffers van de stenen kerststalmensen van de Guardia Civil door o.a de ETA. En tegenover dit gebouw Palacio Guzmán. Hier zetelt de deelregering van Burgos en ik kon hier nooit op zondag naar binnen. Maar, omdat het Cervantes jaar is (400 jaar geleden is hij gestorven) is er een tentoonstelling van uitgaves van de Don Quijote door de eeuwen heen. Mooie expositie.

Dan is het tijd om te gaan kijken bij het Pantheon van de koningen van León naast de kerk van san isidoro (sinds een tijdje patroonheilige van internet!!! – hij schreef in de 6e eeuw de 1e encyclopedie) Hier fresco’s uit de Middeleeuwen en graven van koningen van León. En de kerkschatten plus en grote bibliotheek

Tijd voor lunch en dan vertrek via de  nationale route naar Salamanca. Prima hotel (Tryp Montalvo) maar helaas buiten het centrum

9 mei: Salamanca

uitzicht op Clerecía (universidad pontífica)De chauffeur heeft een verplichte vrije dag en we gaan dus met de stadsbus naar het centrum. De halte is vlakbij waar normaal ook de touringcars stoppen om de toeristen te laten uitstappen voor het bezoek aan de stad. We zien op onze wandeling: Casa Lis (art deco museum maar helaas dicht op maandag) de kathedralen van buiten – de universiteit (kikker zoeken) – escuelas menores met de hemel van Salamanca – plaza Mayor – casa de las conchas etc etc. Na de wandeling gaan we de toren van de kathedraal beklimmen. We zien dan van boven altaar oude kathedraalde oude en de nieuwe kathedraal – 2 niveaus van de toren maar dan buiten etc.

Hierna tijd voor tapas in bar Bambu en de middag is vrij voor eigen besteding. Helaas is het regenachtig en er vallen buien maar de meesten blijven nog een tijdje in de stad

Morgen via Avila naar Toledo

1. Riet Mouthaan:
    18 mei 2016
    Tonny, je hebt het er maar druk mee met al die reizen. Hoop dat je nu tussendoor een paar dagen vrij hebt? Succes in ieder geval en tot kijk ergens in oktober. Ben nog steeds driftig aan het repeteren.
    Groeten,
    Riet
  2. Adrie Timmermans:
    22 mei 2016
    Tonny, prachtig om wat meer van het land te zien.Onze buurman loopt momenteel de Camino, ben die af en toe ook aan het volgen Leuk om te zien dat hij op plaatsen komt waar jij een beschrijving van hebt gegeven.Ook Riet pas gesproken, wij zijn nog steeds heel entusiasta.VEEL REISPLEZIER.