Noord Spanje en de Picos de Europa (De Jong Intra) 2 – 11 mei (4)

6 mei 2016 - Bilbao, Spanje

6 mei: Bilbao – Santillana del Mar

de eerste hangbrug ter wereld over de ria in BilbaoVoor we naar Bilbao rijden gaan we eerst een kijkje nemen bij de Vizkayabrug:  uit1893 en uniek in de wereld – vervoert mensen en voertuigen en er is een mooi uitzicht. 45 m hoge voetbrug, nu op de Unesco Werelderfgoedlijst. Gebouwd over het estuarium van de Nervion. Ingenieur was Palacio die vooral de bruggen van Eiffel bestudeerde. De brug werkt nog steeds. Het is een soort hangende veerpont en de oversteek duurt 80 seconden. Het as de eerste in zijn soort in de wereld. Verwoest in de Burgeroorlog omdat de troepen van Franco er aan kwamen maar in de jaren 40 weer hersteld. We gaan even op en neer. Per oversteek kost dat 0,40 € dus we we gaan even op en neer met de bakkopen allemaal 2 kaartjes, alleen maar om heen en weer te kunnen in de “bak”

Dan naar Bilbao: vroeger de stad van de ijzerbaronnen en hun imperium. Maar zij hadden de gifbeker achtergelaten toen de industrie verdween en heel veel grond moest worden schoongemaakt, dus werd de stad vanaf de jaren 90 vernieuwd, zowel op sociaal niveau als economisch. Men bedacht een plan om de stad nieuw leven in te blazen: een museum op wereldniveau.

Guggenheim BilbaoDe stad was in een grote crisis belandt na de teloorgang van de industrie en had vernieuwing nodig. En: Guggenheim in New York zocht een Europese stad voor een deel van de collectie. Optie:  Guggenheim in Bilbao, de cultuur als nieuwe motor voor de economie was een grote gok en er werd veel over gediscussieerd of dit wel de goede stap was: het gebouw zou peperduur uitkomen en de cultuur moest gaan afhangen van een Amerikaanse stichting.

Maar: De polemiek was snel voorbij na de opening in oktober 1997 en het grote de tulpen van jef koonssucces al in de eerste maanden. Het stadsbestuur van Bilbao heeft 100 milj. subsidie- en herstructureringsgeld in het projekt gepompt en Guggenheim wilde een heel speciaal gebouw en het moderne gebouw is nu een icoon van de stad geworden, alleen het gebouw al trekt bezoekers, veel krommingen van titaan, herinnerend aan het verleden van de stad met de zee en de industrie: een golvend organisch complex – een bionische bloem – een zilveren gordeldier. De bouw duurde 4 jaar

binnen in guggenheimPermanente collectie: Het is de dependance van de stichting Guggenheim die een van de meest belangrijke collecties schilderkunst en beeldhouwwerken heeft uit de 20e eeuw en er zijn dus al veel tijdelijke exposities geweest. Maar in Bilbao bezit men 300 werken van vooraanstaande hedendaagse artiesten: kubisme – surrealisme – expressionisme – minimale kunst – pop art etc en buiten o.a. Maman = spin van Louise Bourgeois. Is bijna 9 m hoog en is uit 1999 uit brons – marmer – roestvrij staal / Tulpen van jeff Koons: 2 m hoog en ongeveer 5 m in omvang. Gemaakt tussen 1995 – 2004 Als wij er zijn is er een expositie van Andy Warholl en een grote collectie van Louise Bourgois. En alleen al het gebouw van binnen is ook de moeite waard.

Voor het gebouw staat de Mascotte: Puppy. De reuzenpuppy is een ontwerp van de hond Puppie van koonsJeff Koons en was alleen bedoeld voor de opening, maar mocht na protesten van de bevolking blijven. 12,4 m hoog en weegt 15 ton – binnenin zit een sproei-systeem om alle bloemen fris te houden (begonia – geranium – petunias) de hond had een kleiner broertje in berlijn (11m) die weg moest toen de bloemen gingen verwelken. De hond moest eigenlijk voor de Olympische Spelen van 2000 naar Sidney maar de bevolking kwam in opstand dus.

We blijven de hele ochtend in Bilbao en de meesten blijven zelfs uren in het museum. Dan naar Santillana de Mar, waar we logeren in een mooi hotel, een oude herberg. We maken nog een wandelingetje door de stad voor het avondeten.

Morgen een prachtige rit door de Picos van Europa!!!!