Noord Portugal en Galicië: 10 daagse reis (Kras): dag 1 en 2

4 mei 2017 - Vigo, Spanje

Dag 1: vlucht Amsterdam – Porto – hotel in Braga

Ik ben 5 dagen thuis geweest, de was is gedaan en ook de strijk en de koffer kan weer worden gepakt en ik heb heerlijk kunnen relaxen.

3 mei begint voor mij deze reis met 31 mensen in de groep. We vliegen deze keer naar Porto, in Portugal, en de vlucht is pas ’s middags. Als ik op Nu.nl kijk of er files zijn richting Amsterdam zie ik tot mijn schrik dat de A2 bij Nieuwegein in beide richtingen is afgesloten vanwege een verdacht pakketje. En daar moet ik langs!! Dus dan gaat plan B in werking en wordt ik gebracht naar het station in Den Bosch om met de trein te reizen. Het pakketje blijkt later een onderdeel te zijn van een kinderspeurtocht!!!. Gelukkig heeft niemand de vlucht gemist en komen we ook nog eens op tijd aan in Portugal.

De chauffeur wacht ons op in de hal en na een groot half uur zijn we bij ons hotel in Braga. Het is heerlijk weer en een groot deel van de groep zit even later heerlijk op het terras aan de overkant aan een wijntje (80 cent!) – biertje – tosti terwijl een paar mensen nog een hapje eten in het hotel. Morgen gaan we echt beginnen maar dit was al even heerlijk na de kou in Nederland.

Dag 2: Braga – Guimaraes – Ponte de Lima – Vigo

wij gaan met de trap omlaag en zij op haar knieën omhoogOnze eerste stop vandaag is de kerk met de trappen van Bom Jezus do Monte op een heuvel boven de stad Braga. Deze keer is er geen mis bezig in de kerk dus voor we de trappen naar beneden gaan lopen kunnen we even de kerk in. De Via Sacra, ontworpen door een bisschop heeft 574 treden maar het gaat geleidelijk. Fonteinen van geloof – hoop – liefde, fonteinen van de 5 zintuigen en de kruisweg met kapellen. Het loopt redelijk makkelijk (voor mij al de 3e keer in 4 weken). wij lopen naar beneden en bijna onderaan de trappen zien we iemand beginnen aan de tocht omhoog maar dan op haar  knieën!!

Daarna naar het centrum van Braga: Rome van Portugal met vele kerken maar ook de tegelmuur wordt gerestaureerdmet de belangrijkste kerk van het land. De Primaat van de Katholieke kerk heeft hier zijn hoofdkerk. Na de koffie gaan we er dus een kijkje nemen. Weelderige barok binnen, veel bladgoud (uit Brazilië) – een mooi koor – prachtig orgel etc. Je kijkt je ogen uit. Ook een aantal mooie kapellen (in 1 kapel ligt in een kist met glazen deksel een bisschop op natuurlijke wijze gemummificeerd) kapel met azulejos etc. In deze kerk ook een paneel met alle namen van de aartsbisschoppen vanaf de 1e eeuw tot nu.

en het gerestaureerde paleisWe lunchen nog in Braga en rijden dan naar Guimaraes: de wieg van de natie. Begin 1100 riep hier Afonso Enrique zich uit tot 1e koning van Portugal. De ruïnes van zijn kasteel staan er nog maar ervoor staat een paleis van de Hertogen van Bragança. Begin 20e eeuw gerestaureerd en ingericht met meubels uit Portugal. De president mag hier gebruik van maken als hij in de buurt is. Mooie ruimtes en buiten op het dak vele (nep)schoorstenen. Gezien op reizen door o.a. Frankrijk was inspiratie opgedaan.

In het historisch centrum is nog tijd voor een drankje op een terrasje en dan rijden we weer een klein stukje.

Volgende stop is Ponte de Lima, aan de Lima rivier maar voor de Romeinen was de consul roept hen aan de overkantdit de Letherivier = de rivier van de vergetelheid. De rivier oversteken zou geheugenverlies betekenen  en pas toen de consul overstak en de namen van de soldaten nog kende durfde de rest ook naar de overkant.

Onze laatste rit is naar het hotel in Vigo. Als we de grens oversteken moet de klok ineens weer een uur vooruit (Franco heeft ooit de klok op Duitse tijd gezet om makkelijker wat af te spreken met Hiltler en al jaren doet men een poging om weer de Portugese /  Engelse tijd te hebben want een groot deel van Spanje ligt ten westen van de 0 meridiaan van Greenwich.

Celta de Vigo speelt vanavond tegen Manchester UnitedHet standbeeld met de paarden is versierd met de clubdassen van Celta de Vigo. Vanavond wedstrijd Vigo – Manchester United.

Morgen naar de Rías Bajas