Spanje en Portugal compleet (Kras) 10 dagen: dag 9 en 10

12 april 2017 - Lissabon, Portugal

Dag 9: Lissabon

Vandaag alweer de laatste hele dag van deze trip. We gaan Lissabon verkennen en dat doen we eerst met de bus en daarna te voet in het centrum met aansluitend een vrije middag. De stadsgids komt naar het hotel en we rijden eerst naar de wijk aquaduct in Lissabon met de hoogste Gotische boogBelem. Onderweg passeren we o.a. Plaza de España (met de Spaanse ambassade o.a.) waaraan het museum ligt van Gulbenkian ( kunst van Mesopotamië tot de 19e eeuw) – een moskee – we rijden onder het aquaduct door met de grootste gotische boog die er bestaat – we komen bij de brug van de 25e april (voorheen Salazarbrug) die is gebouwd naar model van de brug van San Francisco.

Uiteindelijk komen we aan in het westelijke puntje van de stad: Belem.

Hier bezoeken we de kerk die behoort bij het Mosteiro dos Jeronimos, een graf Camoes, San Jerónimo in Lissabonbouwwerk geplaatst op de plek  waar de schepen van Vasco da Gama  uit India terugkeerden. Deze laatste ligt ook in de kerk begraven (de bouw begon in 1501 die in de Manuelinostijl is. Behalve hij is er ook een graftombe van de dichter des Vaderlands: Camoes (16e eeuw). Ook gotiek en renaissance is te herkennen.

in een voormalig kloosterIn het voormalige klooster zijn nu 2 musea ondergebracht: museu de Marinha en museu Nacional de arqueologia. Voor we hier verder rijden proeven we eerst van de beroemde pasteis van Belem die ik bij de beroemdste banketbakker ben gaan kopen

Langs de kade van Belem staat de Torre de Belem, een van de meest gefotografeerde gebouwen van Lissabon. Uit 1519 om de stad te beschermen Torre de Belemtegen Hollandse en Engelse piraten. In die tijd stond het nog op een eilandje midden in de rivier maar door de aardbeving van 1755 veranderde de loop van de Taag en nu staat de toren aan de oever. Daar vlakbij het Monument van de ontdekkingen uit 1960. Het heeft de vorm van een voorsteven en voorop staat hendrik de Zeevaarder, de kracht achter de Portugese ontdekkingsreizen met langs de kanten figuren uit de geschiedenis van die zeevaart.

de smalle straatjes van AlfamaDaarna rijden we weer terug naar het centrum en bezoeken we, te voet, een stukje van de vroegere wijk van vissers: Alfama, met de smalle straatjes en soms de was nog uit het raam en mooie graffiti op sommige muren

Een aantal jaren terug kon je hier nog overal in kleine winkeltjes de stokvis kopen maar de meeste bewoners van weleer zijn vertrokken. De Baixa heeft een stratenplan als een schaakbord en deze wijk is helemaal opnieuw opgebouwd na de aardbeving van 1755 (op Allerheiligen – iedereen in de kerk met brandende kaarsen – vloedgolf en duizenden doden)

In het centrum vlakbij het station Rossio op het gelijknamige plein stappen we uit de bus om verder de dag ter vrije besteding door te brengen.

Tijdens mijn eerste reis is mijn collega Susan ook in de stad en kunnen we samen lunchen en bijkletsen en in mijn 2e trip ga ik wandelen van het hotel dwars door de stad naar het centrum

Dag 10: vlucht naar Nederland

We hebben een middagvlucht dus tot 12 uur kan men nog genieten van rust of van een wandelingetje in de omgeving.

We hebben een lijnvlucht met de KLM dus op tijd vertrekt het vliegtuig naar Amsterdam.

En nu ik dit schrijf ga ik bijna weer op pad naar Portugal maar nu voor de reis Noord-Portugal en Galicië, ook 10 dagen

Het verslag van die reis wordt het  volgende blog

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corrie:
    2 mei 2017
    Mooie reis Tonny. Nu de volgende?
  2. Adrie Timmermans:
    2 mei 2017
    Door jouw prachtige verhalen reis ik al een beetje mee, echt genieten.
    Succes met alle verdere trips.
    Adrie T.
  3. Anneke Kuijper:
    2 mei 2017
    Tonny, leuk om via jouw blog nogmaals de reis te beleven. Het was super. Hoop je bij een volgende reis nog eens als gids te mogen treffen.
    Succes.
  4. Leo Monteban:
    3 mei 2017
    Tonny,
    Prachtige reisblog. Spaarde me veel opzoek werk voor mijn eigen verslag.

Leo en Lilly
  5. Jos en cora:
    7 mei 2017
    Wat een mooie reis. Met als hoogtepunt een zondag middag op een boot mosselen en oesters eten lekkere wijn en ..... dolfijnen als toetje Hoe mooi kan het leven zijn . Bedankt tonny je bent een super gids en een mooi mens