Nieuwjaar: 1 jan. 2013

3 januari 2013 - Ziguinchor, Senegal

Nieuwjaar: 1 jan. 2013

We slapen uit vandaag (tot wel half 9) en drinken eerst uitgebreid koffie met Mieke en haar vriendin die voor het feestje uit Kafountine is gekomen. We hebben alle tijd en geen plannen voor vandaag. Na een laat ontbijt gaan we de straat op. In het stadje is van alles georganiseerd, ook voor de kinderen, maar e e.a. loopt nog al eens fout.

ze dringen om op de foto te komenEr zou bij het schooltje (waar wat “kunst” van de kinderen hangt) een wedstrijd worstelen zijn voor kinderen maar als we daar aankomen blijkt het allemaal niet goed geregeld te zijn. Het ging niet door. Er zijn wel heel veel kinderen aanwezig die helemaal gek worden als ze iemand met een fototoestel zien. Iedereen verdringt elkaar en wil op de fot en na afloop moeten ze natuurlijk wel meteen het resultaat zien.

Dan maar een zijweg in slaan en op zoek naar een drumklas van een beroemde djembé speler ui Guinée: Mamady Keita. Hij wordt zo afgeschermd dat we alleen maar aan het hek van de compound iets van de muziek horen en de bewaker laat een enkel souvenir uit Senegal nemen we mee naar huisons niet toe. Hebben we in ieder geval onze beweging gehad. We kopen wat souvenirs in een winkeltje en in de namiddag gaan we relaxen aan het strand. Wat een rust hier! Niemand valt je lastig, je kunt ergens op een terrasje gaan zitten en als je zin hebt in een drankje kun je dat gaan halen maar niemand komt iets aan je opdringen.

Na een heerlijk avondeten (spaghetti met heerlijke saus met groente en vlees) gaan we naar het centrum voor een muzikaal optreden van diverse groepen uit o.a Abene en Guinée. Mamady Keita is speciale gast en na afloop van het prachtige optreden van de groep uit Guinée gaat hij ook alle spelers uit zijn land begroeten. Daarna verdringen vele mensen zich om hem heen om de hand te drukken van hun grote voorbeeld. Ook Musa kan bij hem komen en schudt zijn hand en is vervolgens zeer geëmotioneerd: de hand vastgehouden van een van de grote idolen. Wie kan dat zeggen. We hadden geen camera bij de hand, wel een video, dus hij moet nog even wachten op een fotobeeldje daarvan. (filmpjes van mij volgen ook nog - internet is hier te traag)

We hebben de chauffeur een vrije avond beloofd na de rit van gisteren naar Kafountine. Hij hoefde ons alleen maar weg te brengen om 9 uur, de terugweg gaan we lopend. Musa wil ons perse terugbrengen maar hij wil ook naar de disco. Een blanke mag volgens hem niet ’s nachts alleen op straat lopen. We weigeren de chaperonne en gaan gewoon te voet terug. Het is hartstikke druk op straat (1 uur ’s nachts) en vele blanken hebben hun onderkomen nog verder weg als wij dus we zijn niet echt alleen op straat. Goed bedoeld maar we zijn al volwassen en kunnen heel goed voor ons zelf zorgen!

Helaas is bij aankomst op het guesthouse de bewaker in diepe rust. We hadden nog graag een biertje gelust maar alles is gesloten. Maar beter ook, morgen is er weer een dag!!