Terug naar Gambia / rustdag / muntgeld (2 jan. 2013)

4 januari 2013 - Serrekunda, Gambia

Terug naar Gambia / rustdag / muntgeld: 2  jan. 2013

We zijn weer op tijd wakker want we willen tussen 10 en 11 u vertrekken richting Gambia. Musa zou nog graag een dagje willen blijven want er is aangekondigd dat Mamady Keita vanavond een optreden verzorgt, buiten het programma om. Hij kan zich dat zelf helaas niet veroorloven en wij moeten terug met de auto, die is gehuurd voor 4 dagen en de chauffeur moet naar huis. Aan alles komt een eind!, hoe jammer ook. (nu ik dit schrijf staan onze tassen klaar voor de terugreis naar Schiphol!!) Hij schikt zich (hij moet wel) en na het ontbijt pakken we in. De 2 tentjes blijven achter (we krijgen korting op de slaapprijs) – Mieke koopt de djembé van Musa (is die ook blij) want zij verzorgen voor geïnteresseerden ook djembé –lessen.

De terugreis gaat weer gesmeerd: Bij de grens van Senegal wordt in het boek de inschrijving van onze namen gecontroleerd, we staan er in!. Er komt een aantekening bij, we krijgen een uitreisstempel en zonder iets te hoeven bijdragen kunnen we doorrijden.

Een klein stukje niemandsland en dan weer een hokje binnen. Hier moeten we een briefje invullen om Gambia weer binnen te kunnen net als bij de luchthaven. Niemand kijkt er verder naar om en we krijgen de laatste stempel. We hoeven niet naar het balpenmannetje! Lekker puh!

in een schort van de C1000Weer even een lekker kopje koffie bij hetzelfde mannetje. Hij heeft een schoon schort aan van de C1000!!!!! De prijs is nog steeds 6 dalasi per beker (in het hotel betalen we een paar dagen later 85 D voor een cappuccino).

In Brikama moeten we nog even stoppen want de lege bierflesjes moeten worden ingeleverd bij een barretje (tijd voor een biertje aan de bar) en gaat het linea recta naar het hotel. Afscheid nemen van de medereizigers en de mensen van het hotel zijn weer blij ons  te zien! We kennen bijna niemand meer van de gasten want deeven een groepsfoto meesten zijn rond Oud en Nieuw weer vertrokken.

DE rest van de dag besluiten we te beschouwen als een dag van niets doen / hoeven / moeten. Wandelen – zwemmen – lezen – lunchen aan het zwembad – kletsen met de barkeeper die voor  ons uit zijn verzameling wat oude munten heeft meegebracht om te laten zien. Er was een tijd dat er munten in omloop waren van 1 – 5 – 10 – 25 bututs. Het schijnt dat de munt van 25 bututs nog schaars voorkomt maar hier en daar gevraagd heeft niemand mij er een kunnen geven. De enige munten die wij terugkrijgen zijn van 50 bututs en 1 dalasi.

1 - 5 - 10 - 25 bututsAls je bedenkt dat 1 dalasi nu ongeveer 2,2 eurocent is (je krijgt er 44 voor een euro) dan is 1 butut niet erg veel. De mensen die wij spreken weten echter nog heel goed wat je vroeger voor 1 dalasi al niet kon kopen (net als wij vroeger voor 5 cent bij de snoepwinkel op zaterdagmiddag)

’s Avonds willen we bij Michelle gaan eten aan het straatstalletje maar ze is er vandaag niet. Dan maar bij de buurvrouw: halve kip met frietjes en een biertje: 125 dalasi!!!!

1. Hilde:
    8 januari 2013
    Moest even terugzoeken om de opmerking over de balpennenmeneer te begrijpen, dat had ik gemist :)
    Hopelijk staat 'morgenavond' de dame van jullie favoriete staatstalletje er wel, dat zou wel een passend afscheidsmaal zijn van deze mooie vakantie! Of is de terugreis nog niet in zicht?
    Wij zijn nu een paar keer zuidelijker geweest, maar zoals jij dit beschrijft krijg ik ook wel zin in deze kant van Afrika!
    goede reis, groetjes, Hilde