Oud (2012) en Nieuw (2013)

2 januari 2013 - Ziguinchor, Senegal

Oud en Nieuw

Als we uit Kafountine terugrijden naar Abene vragen we onderweg hoe we moeten rijden naar de “Heilige Boom” van Abene. Iedereen die ons in het stadje had aangesproken, had ons al gevraagd of we de boom gezien hadden. Nee dus, maar we zijn nieuwsgierig geworden. Enig navraag leidt ons al snel naar een zijweg en de boom doemt voor ons op: 6 in elkaar groeiende kapokbomen die eeuwenoud zijnimmens groot en hoe oud? en immens hoog.

Als we uitstappen komen er meteen een aantal kinderen op ons af. We zijn ook de enige bezoekers in het grote veld wat omringd is door een aantal huizen. Meteen roepen natuurlijk alle kinderen toubab, toubab en de brutaalsten durven ons geld te vragen omdat zij de omgeving van de boom schoon houden. We trekken de portemonnee en gaan foto’s maken. Je moet een eind van de boom afstaan wil je de boom helemaal op de foto krijgen. Dan van dichtbij: de stammen zijn heel vreemd (voor ons) in elkaar gedraaid en er zijn overal openingen waar je in kunt klimmen.

Een aantal vrouwen komen op ons af vanuit hun huisjes en beginnen te vertellen over de functie van de boom: tijdenlang wordt er al  verzameld rond de boom om thema’s te bespreken – genezing te vragen – verhalen te vertellen en wij krijgen te je valt in het niethoren dat ze bezig zijn er een boek over te schrijven en of we ze niet financieel kunnen steunen: we trekken dus weer de portemonnee. Dat komt een (bijna blinde) vrouw te ore en zij vraagt of ze haar verhaal kwijt kan aan ons. Ok kom maar op, we krijgen weer een vermoeden wat er van zal komen. Ze heeft een meisje bij zich (8 jaar??) met maagproblemen en ze heeft geen geld voor medicijnen. Ok we trekken de portemonnee en dan vinden we het welletjes.

In de auto en terug naar het guesthouse – de mannen wat drummen en plannen maken voor de avond. We besluiten in het cafeetje aan de straat wat bij het guesthouse  hoort wat te drummen (er komt zelfs publiek) en om 11 uur vertrekken we naar het strand. Het hele stadje is al op weg en wij sluiten aan.

Er is een groot kampvuur gemaakt – een aantal mensen steken een wensballon ook Dirk drumt even meeaan om de lucht in te sturen (een aantal vallen meteen in zee) – precies om 12 u gaat het vuur aan en er worden een paar vuurpijlen aangestoken. De meeste komen goed terecht in de lucht maar we zien er ok een paar ontploffen op de grond. Veiligheid is net hun sterkste kant. Op een paar plaatsen spelen muzikanten en na half 2 is er zelfs nog een disco op het strand gepland. Dat maken wij niet meer mee (we worden oud!), om half 2 houden we het voor gezien en we gaan naar bed!!

De allerbeste wensen voor 2013 aan iedereen!!!!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corrie:
    7 januari 2013
    Neem een stekje mee voor je achtertuin!!!
    Aan alles komt een eind.
    Goeie reis terug