Moskou by night

6 mei 2011

Hallo

Hoewel ik al in St. Petersburg zit is mijn verhaal over Moskou nog niet af. In vele steden is het zeer de moeite waard om de stad te gaan bekijken als de avond valt en alle verlichting aan gaat. Zo ook is Moskou is het de moeite waard om een aantal gebouwen te gaan bekijken.

oorlogsmuseumBuiten het centrum staat het oorlogsmuseum met vele verlichte fonteinen en een obelisk. 9 mei is de dag dat Rusland bevrijd werd in 1945 en dat is een nationale feestdag. 1 mei parades zijn er niet (meer) en ook niet ter herdenkimg van de Russische revolutie. Maar de hele stad was al in rep en roer voor de grote parades van a.s. maandag 9 mei. De hele stad wordt versierd en er waren al vele straten afgesloten omdat de tanks en legerwagens al de stad aan het binnenkomen waren. De fonteinen bij het museum spuiten op die dag ook rood water als symbool voor al het bloed van de slachtoffers. De obelisk heeft bovenop de god van de overwinning Nike (juist, van de sportschoenen, want die helpen je ook om te winnen)

De stad heeft ook een echte heuvel: 100 m hoog: de Mussenheuvel in de wijk van de universiteit. Hier is zelfs een springschans en je hebt hier een prachtig uitzicht op de stad met de 7 wolkenkrabbers uit de jaren 50: de 7 zusters. Ook zie je hier het voetbalstadion verlicht (100.000 toeschouwers) en het hoofdgebouw van de universiteit.

Het maagdenklooster (toepasselijk?!) is schitterend verlicht. Daarnaast ligt de beroemde begraafplaats waar alle groten van het land begraven liggen: dansers - politici (Jeltsin - de vrouw van Gorbatsjov) - schrijvers etc.

En natuurlijk in de binnenstad is het Rode plein verlicht met het warenhuis Gumwarenhuis Gum Rode Plein

Al met al zeer de moeite waard en een geslaagde avond. Vlak voor vertrek hadden we namelijk een stortbui maar de rest van de avond bleef het gelukkig droog

Basiliuskathedraal Rode PleinDit was het voor even. De rest volgt

groetjes Tonny