metro in Moskou

4 mei 2011 - Moskou, Rusland

Hallo

bij een bezoek aan Moskou moet je zeker een tijdje ondergronds gaan om de mooiste metrostations te bezoeken. De metro bestaat sinds 1935 en er zijn nu 12 lijnen met meer dan 150 staions die soms tot 100 m onder de grond liggen en zelfs ook onder de Moskwa rivier doorgaan. Elke dag maken bijna 10 milj. mensen gebruik van de metro. In de drukke uren elke minuut een trein en buiten de spits elke 2 min.

metrostation buiten

Bijna elk metrostaion in het centrum is een historisch - cultureel - architectonisch monument: volgens Stalin moesten het ondergrondse paleizen voor het volk worden. Een aantal waren zelfs tijdens W.O.II (langdurige) schuilplaatsen met zelfs creches en scholen onder de grond. Er is ook sinds de jaren '50 en ringlijn van 20 km die de meeste lijnen met elkaar verbindt en die lijn heeft de prachtigste stations.

We zijn dus met de groep bijna 2 u metro in en metro uit gegaan om op vele perrons te genieten vanover leven in Rusland mozaiek - beelden - schilderingen - kroonluchters etc. etc.

ik ga proberen een aantal foto's erbij te zetten maar ik heb nu op mijn kamer (al in St. Petersburg ) maar weinig bereik dus ik hoop dat het lukt en anders hebben jullie die nog tegoed

Verdere verslagen volgen. Groetjes vanuit een fris St. petersburg (5 graden vandaag bij aankomst en vertrokken in Moskou met 20 graden)

Tonny