Het Moorse Erfgoed: Granada - Luque - Baena - Cabra

2 juni 2012 - Cabra, Spanje

Vrijdag

De volgorrde van het bezoek aan de stad Granada is altijd afhankelijk van de tijd waarin we het paleis in het Alhambra kunnen bezoeken. De visites zijn opgedeeld in steeds een half uur en dat half uur weer in 5 min. dat er mensen binnen mogen. Wij hadden deze keer 12 u als tijd opgekregen dus voor vertrek naar de Alhambraheuvel konden we eerst de andere heuvel oprijden:

Het Albaycin (genoemd naar de vluchtelingen in de 13e eeuw ui Baeza) ligt precies aan de overkant. Uitstappen bij de Mirador de San Cristóbal (vanavond zien we hier een mooie flamancoshow). Hier hebben we uitzicht op de stadsmuren en het Alcazaba (onderdeel Alhambra). Als we verder lopen komen we op de Mirador San Nicolás. Hier hebben we een geweldig uitzicht op het hele complex met de besneeuwde toppen van de Sierra nevada nog  op de achtergrond.

In het Alhambra krijgen we deskundige uitleg van de gids María, een Spaanse die in Nederland uitstekend Nederlands heeft geleerd. We zijn meestal meer dan 3 u in het hele complex wat voor velen nog niet lang genoeg is. De rest van de middag is ter vrije besteding want we hebben gisteren de stadswandeling al gedaan. Zo kan ieder zelf bepalen wat te doen: Kon. Kapel - kathedraal - winkelen - rusten etc. voor we 's avonds naar de flamencoshow gaan. een zeer goed bestede dag!

Zaterdag

We verlaten de stad op weg naar het geografische middelpunt van Andalusië: Cabra. Door een landschap van miljoenen olijfbomen rijdend maken we eerst een stop op het stationnetje van Luque. Hier was ik jaren niet geweest. De trein rijdt er niet meer, het tracé is een fietsroute geworden maar op het perron staan terrasjes - de bar ziet er fantastisch uit - er is een restaurant bij en een winkeltje met streekproducten (voor de japanners want die stoppen er 5 min.) - en 2 wagons zijn zelfs sinds kort ingericht als restaurant. Heerlijke koffie - heerlijke kersen - noga en olijfolie proeven.

Dan door naar de belangrijkste olijfolie stad van de streek: Baena. Aangezien de route dit jaar wat anders loopt kon ik er eindelijk met de Moorse eens naar toe. We hebben een bezoek gebracht aan de ecologische fabriek van Núñez de Prado. Een van de directeuren leidde ons rond en liet een film zien, gemaakt door de Zwitserse T.V. Een prachtig geheel en gedreven mensen. De olie van hen is in nederland alleen te koop via de groothandel Sligro. De lunch was ook in Baena gepland maar eerst wilde ik het centrum verkennen omdat ik daar nog nooit was geweest: een hele klim door de smalle straatjes naar boven naar het historische centrum voor een mooi plein bij het gemeentehuis (bruiloft) en nog hoger naar een plaats met uitzicht over het hele gebied. Heerlijke gambas al ajillo gegeten en dan door naar

Cabra. Het is warm en we houden eerst siesta, hoewel de meesten binnen de kortste tijd mij zijn gevolgd in het zwembad. Heerlijk afkoelen en dan wandelen naar het centrum. (met de bus naar het busstation want het is te warm om ook dat stuk te voet te doen) daar is een verplichte stop bij de ijscoman en dan naar het oudste deel van de stad: paleis - klooster - kerk - stadsmuren - uitzicht etc. Via een mooi huis met patio, vroeger een paleisje nu een soort bejaardensoos terug naar het plein voor het gemeentehuis want er waren als bruiloftsgasten gesignaleerd toen we er een ijsje aten en nu was het wachten op de bruid. Wij waren helaas niet uitgenodigd maar geen getreur: wij hadden een heerlijk buffet in het hotel in Cabra: fijn hotel - heerlijk zwembad - heerlijk eten en zeer vriendelijk en aardig personeel. En als extra ook nog eens vooroorlogse prijzen voor de drankjes. Wat wil een mens nog meer.

Een heerlijke dag met prachtig weer en leuke mensen in de groep en een zeer goede chauffeur. Wat wenst een reisleidster zich nog meer!

Groetjes Tonny

1. Francoise:
    19 juni 2012
    Heerlijk dat je nog steeds elke dag geniet als je op reis bent. Je vertelt ook zo enthousiast, dat het me vaak spijt dat ik er niet bij ben ! Veel plezier nog.