Het Moorse Erfgoed: Mijas - Nerja - Alpujarras - Granada

1 juni 2012 - Mijas, Spanje

Woensdag

De 4e reis voor mij en de 3e verschillende.Ik houd van afwisseling en niet van steeds dezelfde rondjes. Mijn groep van de Ontdekreis is door mijn collega naar het vliegveld in Sevilla gebracht en ik zat om half 7 's morgens in de (bijna Hoge Snelheids)trein naar Malaga. De nieuwe groep landde al voor 10 uur en dat is allemaal net te halen. Er gaat een spoorlijntje van Malaga via het vliegveld naar Fuengirola dus dat is erg handig.

De transferbus was ook op tijd zodat mijn koffer al in de bus kon voordat ik de groep op kon halen. Ik heb n.l. een pasje om door de controle te komen bij de bagageband maar dat mag niet met koffers. Alles loopt soepel en we zijn zo op weg naar Mijas. De reis is t.o.v. vorig jaar een beetje veranderd en we blijven vandaag in Mijas. De mensen zijn vroeg opgestaan en moe maar na het inchecken ga ik toch even met de groep het stadje in om ze wegwijs te maken, een plategrond te geven en de voornaamste dingen te vertellen van het stadje: de arena - kerkje boven op de heuvel - kapel op de rots - straatjes - barretjes -winkeltjes - de ezels natuurlijk en in de kiosk op het plein is zelfs een flamencogroep bezig met een gratis optreden. leuk begin van de reis.

De rest van de dag wordt besteed aan uitrusten - zonnen - zwemmen - siesta - buffet en na het eten is het al snel rustig na de korte nachtrust de dag ervoor.

Donderdag

We gaan nu echt op reis. Onze bus voor de komende dagen komt voorrijden met Salvador als chauffeur (die heb ik ooit eerder gehad toen ik jaren terug met kleinzoon Luca deze reis deed). Eindbestemming is vandaag Granada maar daar gaan we nog lang niet naar toe. We rijden langs Malaga en via de kustweg naar onze 1e stop: Het Balkon van Europa = Nerja, vanwege het uitstkende deel over de zee zo genoemd. Een prachtig uitzicht naar alle kanten en het is geweldig weer dus tijd voor koffie op het terras.

Tot aan Motril volgen we de kust en dan gaat het landinwaarts. We komen langs een gigantisch stuwmeer waar we even stoppen en dan trekken we de bergen in, de Alpujarras. Dit is het zuidelijk deel van de Sierra Nevada waar de Moren naar waren verbannen door de Kath. Koningen na de verovering in 1492 van het laatste Moorse bolwerk: het Koninkrijk Granada.

We kunnen vandaag vanwege tijdgebrek niet helemaal naar de top maar via de Hippie stad Orgiva maken we toch een hele klim naar Pampaneira. Hier hebben we nog zicht op de sneeuw en we lunchen met de hele groep op een prachtig terras met uitzicht naar alle kanten (bordje half kaas - half serranoham a.u.b en een fles water!)

Daarna via de bronwaterstad Lanjarón naar Granada. We zijn op tijd in het prachtige meliahotel midden in het centrum omrond 5 uur nog een wandeling te maken langs de bezienswaardiheden in het lage deel van de stad: Het postkantoor - gemeentehuis (voormalig klooster) - Casa del carbón - standbeeld Columbus met Isabel - Plaza Nueva - Koninklijke kapel en kathedraal - Plaza Bib rambla etc.) En de oude moslimuniversiteit tegenover de Kon. kapel is deels open en we kunnen een glimp opvangen van een prachtige zaal in Moorse stijl. Het is lang het gemeentehuis geweest na de herovering op de Moren en in deze zaal had de gemeenteraad altijd zitting

Tijd voor een drankje op een terras terwijl ik iemand ga zoeken die tijdens de wandeling ineens verdwenen was. Gelukkig had die zelf de weg naar het hotel teruggevonden.

Avondeten - terrasje en naar bed. het is weer mooi geweest  voor vandaag

groetjes Tonny

1. Corrie:
    16 juni 2012
    Prachtige reis en mooie foto's.
    En heel veel tekst (laatste drie verhalen in 1x gelezen).
  2. Joop en Jos Kuijpers:
    18 juni 2012
    Hallo Tonny,
    Zojuist je verslag van onze eerste 2 dagen "Moors Erfgoed", start 30 mei, gelezen! Super alles zo nog eens in chronologische volgorde te lezen. Ga a.u.b. door!!!! Krijgen we een prachtig reisverslag bij onze foto's!
    Wij willen je ook nogmaals bedanken voor een prachtige reis met al jouw enthousiaste verhalen en voor al die extra bijzondere plekjes, die je ons liet zien. Gr. Joop en Jos Kuijpers, Uitgeest
  3. Gon van Looij:
    18 juni 2012
    Hoi Tonny,
    Ik sluit me aan bij de vorige reacties: mijn nicht en ik hebben genoten van deze vakantie! Vooral dank zij jou en de geweldige, professionele organisatie van deze reis - elke dag weer - is het voor ons (verwende en ervaren) reizigers een onvergetelijke reis geweest. Heel veel dank daarvoor.
    Hartelijke groet van Gon en Ria, Purmerend/Leusden