Het Moorse Erfgoed: Córdoba - Sevilla

3 juni 2012 - Sevilla, Spanje

Zondag

Het is een klein uurtje rijden van Cabra naar Córdoba en we moeten uitstappen aan de overkant van de rivier Guadalquivir. Dus lopen we over de (van oorsprong Romeinse) brug en via de triomfboog staan we bij de Moskee. Het is echter zondag en dan zijn er diensten in de kathedraal. Door de week kun je dan vrij rond lopen maar dat lukt helaas niet op zondag. (orgelgeluid - katholiek gezang in een moskee is heel bijzonder).  Dus gaan we eerst naar het zakdoekstraatje (c/ pañuelo) voor de fontein. Wie er van drinkt komt zeker terug dus allemaal een slok innemen! Dan een wandeling door de Joodse wijk met o.a. de synagoge - mooie smalle straatje en vele souvenierwinkeltjes (oogkleppen op tot je vrije tijd hebt, anders ben ik steeds iedereen kwijt) Na de lunch is er tijd voor de moskee (daar heb ik al eerder over geschreven dit jaar) en dan rijden we naar

Sevilla:  eerst wandelen we door het park María Luisa. Een hele grote boom heeft een paar dagen geleden het loodje gelegd. In het park ook vele platanen (soldatenpakkenbomen) en eucalyptus. Op de Plaza de España is het druk. Veel jeugd en veel tenten en een groot scherm ter voorbereiding op de oefenwedstrijd die avond tussen Spanje en China. Het is echter zo warm dat het bijna niet te doen is om buiten te lopen. Op naar het hotel om af te koelen en 's avonds nog een rit door de stad.

Maandag

De volgende ochtend (heerlijk afgekoeld voor een paar uur) met de metro naar het centrum. Het station is op de hoek v.d. straat van het hotel en in 3 haltes staan we midden in het centrum. De stadsgids Giel leidt ons deze ochtend door de stad en eneemt altijd afscheid van de groep op de patio van de kathedraal. Ik loop n.l. altijd met de liefhebbers de toren op van de kathedraal voor het uitzicht en de broodnodige beweging. 34 schuine hellingen uit de Moorse tijd en 17 Christelijke treden en je staat boven. De muezzin liep vroeger omhoog met een ezeltje en er is ooit een koning te paard omhoog gegaan.

Vanaf hier hebben de mensen vrije tijd om te winkelen - te eten - te wandelen - siesta te houden etc. want het is weer vreselijke warm. het zwembad in de tuin biedt uitkomst voor een aantal - de Corte Inglés (de Spaanse Bijenkorf) tegenover ook en na 7 uur is het weer een beetje aangenaam om buiten te komen.

Morgen gaan we weer verder

groetjes Tonny