Moorse Erfgoed Dag 10

13 september 2013 - Mijas, Spanje

13 sept. 2013: Mijas en terugvlucht naar Amsterdam

11 mensen gaan vanavond met mij nee naar Nederland. De anderen blijven nog tot woensdag in het hotel in Mijas (op 2 na, die gaan vanavond naar Fuengirola.) Dat betekent een rustig dagje want de vlucht is pas om 20.45 u.

Mijas hotelOm 10 u, na het ontbijt, moeten eerst alle vouchers voor de verlenging worden ingeleverd en de sleutelkaartjes voor de kamer moeten een nieuwe code krijgen. Iedereen houdt de kamer met terras en de 2 mensen die dat nog niet hadden krijgen (na schoonmaak) 2 kamers die wij vrijmaken. Ik mag mijn kamer houden tot aan het vertrek en om 12 u, als de anderen van de kamer moeten, kunnen alle koffers op mijn kamer blijven. Tijd dus voor zwemmen – zonnen – wandelen – terrasje pikken – winkeltjes kijken heerlijk bad en niemand zwemt + grote bar erbijetc.

Mijas heeft 5 kernen: Mijas Pueblo, een echt wit dorpje, en daardoor vele toeristen. Ligt in de Sierra de Mijas op 400 m hoogte en 5 km. landinwaarts. Dan Las Lagunas (Mijas Costa) en langs de 12 km lange kustlijn ook nog: La Cala – Riviera – Calahonda. Samen met meer dan 77.000 inwoners

Wij zitten dus in Mijas pueblo, bekend om de ezeltaxi’s (ezels voor een karretje) en de ezels waar kinderen op mogen zitten voor een kort ritje. Maar er zijn ook mooie kerkjes – een rotskapel op de rand van het dorp met prachtig uitzicht op de kust – een museum over de stierengevechten en als enige stad in heel Spanje is hier een ovale arena voor de stierengevechten, ien al deze ezels wachten op klandizien de zomer elke zondag.

De ezels worden regelmatig medisch gekeurd en worden over het algemeen goed verzorgd net als de paarden die met de koetsen staan te wachten op mensen die een tochtje door de stad willen maken

De straten liggen tegen de helling aan en hoe hoger je loopt hoe rustiger het wordten bij het gemeentehuis komt een bruiloftsgezelschap aan en hoe goedkoper de bars en de restaurants zijn. Ik maak ook even een wandelingetje: bij het gemeentehuis gaat net een gezelschap naar binnen met bruid en bruidegom. Iedereen is in het wit gekleed. Op het einde van de straat, bij de kapel kom ik weer een bruid tegen met familie, ook weer allemaal in het wit gekleed!?

Even een foto maken van de ezels, brood en beleg kopen voor vanavond en dan een terrasje zoeken voor een warme maaltijd i.p.v. vanavond. Vlakbij het hotel vind laatste warme maaltijd in Mijas; Menu voor 8 €ik er een met menu van de dag voor 8 € en ik eet voor die prijs een gemengde salade – gebakken ansjovis met frietjes – yoghurt toe en incl. een drankje en brood. Hoe is het mogelijk voor die prijs!!!

Terug naar het hotel – douchen – omkleden – kasboek bijwerken etc. tot iedereen de koffers op komt halen.

Dan is het echt tijd om afscheid te nemen van de happy blijvers en naar het vliegveld. Inchecken en dan wachten op de vlucht. Alles gaat mooi op tijd en even voor 12 u landen we (in de regen) in Amsterdam. Het zit er weer op.

2 dagen thuis om de kleren te wassen – drogen en strijken en weer de koffer in te pakken voor de laatste keer dit seizoen. Maandag vanuit Rotterdam naar Madrid voor de reis: Ontdek Stijlvol Spanje. Voor mij de 3e keer dit seizoen!!