Moorse erfgoed dag 9

12 september 2013 - Mijas, Spanje

12 sept. 2013: Gibraltar – Marbella – Mijas

Gibraltar vanaf een mirador bij San RoqueWe hebben de rots van Gibraltar al zien liggen vanuit de trein en sommigen wellicht vanuit hun slaapkamer. Sinds kort is er weer eens heibel tussen Gibraltar en Spanje en men heeft besloten dat we niet meer bij de grens uit de bus mogen stappen maar in het busstation van de Spaanse grensplaats La Línea. Niet zo erg want dat is maar 1 straat verder en aan de Engelse kant staat een busje op ons te wachten voor de Rocktour. We hebben bagage bij ons dus blijft de bus in Spanje. Er staat een hele lange file met auto’s want het lijkt erop dat de grensbewaking een langzaamaan actie voert en elke auto wordt gecontroleerd. Duizenden mensen wonen in Spanje en werken in Gibraltar en moeten elke dag de grens over.

Gibraltar is 6,5 vierkante kilometer met ong. 30.000 inw. De bevolking is een mix het centrale plein in Gibraltarvan mensen uit Genua – Malta – Portugal en men leeft van de vloot,  de handel en toerisme. Iedereen is 2 talig en spreekt een mengelmoes Engels en Spaans: Spanglish (mucho thank you). Hoogste top van de kalkrotsis 425 m. hoog

De rocktour brengt ons langs alle bezienswaardigheden inclusief Europapoint (we kunnen net Afrika zien liggen maar het is bewolkt)  - de druipsteengrot – natuurlijk de apen (er zijn heel veel jonkies) en de stad.

Ddrank - tabak - parfum - souveniers - horloges etc. etc.aarna vrij voor inkopen, lunch en dan te voet de grens over. Dat is  altijd leuk want we gaan te voet de landingsbaan over van de luchthaven van Gibraltar.

De rots van Gibraltar (Calpe genoemd onder de Feniciërs) en de rots van Ceuta / Melilla (Abila ) vormden de beroemde zuilen van Hercules. Deze rotsen beheersen de uitmonding van de Midd. Zee in de Atl. Oceaan.

De rots was het eerste steunpunt voor de Islamitische verovering in Spanje: in 711 trok Tarik (een Berber) met een paar duizend man de zee-engte over en bezette de stad op de punt. Djebal al Tarik = berg van Tarik = verbasterd tot à Yabal al Tarik à Gibraltar. Sindsdien is het een belangrijke haven en er komt een fort op de rots om de zee te bewaken.

In 1704, tijdens de Spaanse Successieoorlog veroveren de Engelsen bij verrassingen natuurlijk de Britse fish and chips de rots en bij de Vrede van Utrecht (1713) kwam de rots officieel bij Engeland en het hoort daar nog steeds bij ondanks diverse pogingen van Spanje om het te heroveren.

Het smalste stuk tussen Europa en Afrika ligt vlakbij Tarifa en is 13 km. Bij Gibraltar iets meer dan 20 km maar de stroming is hier zo sterk dat de vluchtelingen vanuit Afrika een stuk verder landinwaarts de oversteek naar Europa wagen.

Deze keer geen apen op de foto hoewel er veel jonkies zijn deze keer.

Na de lunch naar de bus, fotostop vanuit een uitkijkpunt bij de stad San Roque en dan gaat het langs de Costa del Sol / Costa del golf (vanwege de vele golfbanen). Nog een uurtje gestopt in Marbella, de stad van de jetset, een dan gaat het verder via de kust naar Fuengirola en vandaaruit het binnenland in naar ons laatste hotel in Mijas. Bijna iedereen een kamer met terras (de rest krijgt dat morgen want die blijven nog 5 nachten), heerlijk eten van het buffet en een drankje achteraf. Morgen voor de helft van de groep de laatste dag, de rest blijft in Mijas tot woensdag en 1 echtpaar heeft gekozen voor een hotel in Fuengirola. Voor mij zit het er bijna op.