Moorse Erfgoed dag 5

8 september 2013 - Sevilla, Spanje

8 sept. 2013: Cabra – Cordoba – Sevilla

grote auto in smal straatje: krassen op de zijkantHet is maar 3 kwartier rijden naar Cordoba en het is zondag dus extra rustig op de weg. Zoals altijd stappen we uit aan de overkant van de rivier (Guadalquivir) voor het mooie uitzicht op de moskee / kathedraal en de Romeinse brug, maar ook omdat er altijd mensen zijn die nodig moeten. Hier is namelijk een hotel waar ze even naar toe kunnen. Aan de moskeekant is jaren aan de weg gewerkt en sinds kort mogen we daar ook weer in- en uitstappen dus vanmiddag zullen we daarvandaan vertrekken.

Op zondag gaat de moskee dicht  om 11 u vanwege de missen in de kathedraal dus wij gaan eerst koffie drinken, drinken van het fonteintje in het steegje El Pañuelo (want dan komen we weer een keer terug) en dan maken we een wandeling door de voormalige Joodse wijk. Bloemenstraatje met zicht op de voorgevel casa del indianominarettoren – steegje van de indiaan met een mooie gevel en een hofje met appartementen  - stadspoort van de Joodse wijk met standbeeld van de Romein Seneca, hier geboren – de enig overgebleven synagoge uit de 14e eeuw – het standbeeld van Maimonides, de Joodse filosoof – vele, vele souvenirwinkeltjes etc.

Als het lunchtijd is neem ik een aantal mensen mee naar Bodega Mezquita, tegenover de muur van de moskee aan de rivierkant, voor tapas. Sommigen en gebakken ansjovishebben nog nooit tapas gegeten en zijn blij verrast. Ik eet er mijn schijf van vijf: aardappeltjes met alioli – reepjes aubergine met een korstje gebakken – gebakken ansjovisjes en een halve liter water. Ik kan er weer een aantal uren tegen.

Om half 3 gaat de moskee weer open (daar heb ik al vaak over geschreven) en we hebben nog tijd om het uitgebreid te bezoeken voor we naar Sevilla rijden (150 km) .

Hier stappen we uit bij Plaza de America om door het park Maria Luisa te lopen naar Plaza de España. Dit alles is aangelegd voor de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling van 1929. Dan naar het hotel en in de avond nog een tour langs eenSevilla: Macarenakerk bij night! aantal verlichte gebouwen en een wandeling door Santa Cruz en langs o.a. de verlichte kathedraal. Om kwart over 11 zijn we terug en is het welletjes! Naar bed want morgen is er weer een dag, om kwart voor 9 vertrek!