Moors erfgoed dag 6

9 september 2013 - Sevilla, Spanje

9 sept. 2013: Sevilla

We hebben vandaag als stadsgids Toine, een Nederlander en heerlijk verteller. We bezoeken met hem het Alcazar van Sevilla, de wijk Santa Cruz en de kathedraal. Overal is al uitgebreid over geschreven en vandaag beperk ik me tot het Alcazar.

deel voorgevel Alcazar SevillaAl in de 8e eeuw stond hier een Moors paleis, dat deels werd verwoest in de 12e eeuw. In opdracht van Pedro I de Wrede kwam hier in de 14e eeuw  Van buiten lijkt het een Moorse burcht, van binnen lijkt het stucwerk heel erg op dat van het Alhambra. De christelijke koningen hebben het vaak als residentie gebruikt als ze in de stad waren en ze hebben er in de loop der eeuwen ook veel aan laten veranderen: de Moren uit Granada bouwen dit oorspronkelijk Moors paleis uit tot een christelijk paleis in  Moorse stijl en later is er veel gesloopt en bijgebouwd. De Katholieke koningin Isabel heeft een kapel laten bouwen - Carlos V is hier getrouwd met Isabella van Portugal en hij liet een aantal zalen bouwen - Filips II (16e eeuw) en Filips V (18e eeuw) hebben delen veranderd en begin 20e  eeuw is er een grote restauratie geweest.

De hoofdingang is bij de Leeuwenpoort, met een 14e eeuws tegeltableau boven schilderij Maria van de zeede poort. Via een kleine tuin kom je dan op de Patio de la Montería: van de jacht. Hier verzamelden de edellieden zich voor de jacht.  Rechts is Casa de Contratación, uit 1503, gebouwd in opdracht van Isabel la Catolica. Hier bereidde Magelhaes zijn reis voor rond de wereld en hier werd ook de handel met Amerika geregeld. Binnen  een kapel met een beroemd schilderij van Madonna van de Zeevaarders, een schaalmodel van de boot van Columbus en een aantal familiewapens (b.v. van Columbus).

tegels in kapel van de katholieke koningen in AlcazarDe Salon de los embajadores is de mooiste kamer van het paleis: hoefijzerbogen – stucwerk – azulejos – een koepel met kleurig verguldsel en stalactietenstucwerk  De kamer dateert uit 1366 en in 1420 kwam de koepel erop. Bovenin portretten van de koningen o.a. Carlos V die hier trouwde. Met een trap ga je  naar de kapel van Isabel la Catolica uit 1503 en de salon van Carlos V. Hier werd zijn bruiloft gehouden, maar het werd verwoest tijdens de aardbeving van 1755 in Lissabon. Het is daarna gerestaureerd en nu hangen er 16e eeuwse kopieen van wandtapijten uit Vlaanderen, o.a. een met de verovering van Tunis. Hierna kun je de mooie tuinen beezoeken en een kopje koffie drinken in de bar in de tuin

Na het Alcazar bezoeken we nog de kahedraal en dan is het al 1 uur, tijd voor lunchmooi uitzicht maar vreselijk warm en vrije tijd. Om 3 uur ga ik nog met een aantal mensen uit de groep naar de grootste houten contructie ter wereld. Metro Parasoll / las setas de Sevilla. Boven de opgravinngen van een Romeinse stad ligt een kleine markt en deze constructie met een wandelpad om de stad in 360 graden te bewonderen.

Het is zo warm dat iedereen met de metro naar het hotel terug wil (sommigen hebben voor 5 euro een taxi genomen). Een duik in het zwembad – winkelen in de Corte Inglés tegenover het hotel – eten in een restaurantje in de buurt en vrije tijd tot morgenvroeg 9 uur!!

Genoeg gezien vandaag! Morgen is er weer een dag!