Moorse erfgoed dag 3

6 september 2013 - Granada, Spanje

6 sept. 2013:  de leeuwen zijn terug!  Granada

Alhambra, mirtehofDe dagindeling in Granada is altijd afhankelijk van de toegangstijd tot de paleizen van het Alhambra. Vandaag hebben we kaartjes voor 11 u dus om 9 u rijden we weg bij het hotel. Scholen zijn nog niet begonnen en het is rustig op de weg. Maarten is onze gids vandaag en we bezoeken eerst de tuinen – dan het paleis van Carlos V – koffiepauze en dan de eigenlijke paleizen.vande Moorse koningen.

Hier heb ik al vaak over geschreven dus ik beperk me deze keer tot  de Leeuwenhof: Patio de los Leones. Sinds kort zijn de leeuwen weer teug bij de beroemde fontein, de restauratie heeft jaren geduurd.

De Leeuwenhof dateert uit eind 14e eeuw – 28 x 15 m en de fontein heeft 12 de leeuwen zijn terugleeuwen. Tenminste: men heeft ooit tegen de maker gezegd 12 leeuwen te maken terwijl hij er nooit een in het echt had gezien. HIj was waarschijnlijk een Jood, 2 leeuwen hebben een halve Davidster. (  over tolerantie gesproken!!) Op de rand van de fontein staat: noch in het oosten, noch in het westen heeft men ooit iets gezien dat mij in grootsheid overtreft.

LeeuwenhofVeel symboliek hier in de patio: 4 watergoten die leiden naar de fontein = de 4 rivieren van het paradijs. 12 leeuwen is 12 maanden van het jaar + de tekens van de dierenriem. 124 zuilen van 6 m hoog met in de zuilen koper om te kunnen bewegen bij aardbevingen (en die zijn er vele in Granada, hoewel meestal licht.)Rond de patio zijn 4 ruimtes, o.a. een waar het plafond afbeeldingen heeft van 10 personen, waarschijnlijk de 10 emirs die hier regeerden tot rond 1400, terwijl de Koran verbiedt om mensen af te beelden.

Na het bezoek nog de torens beklommen van het Alcazaba en te voet terug naar beneden via de straat waar  nog een aantal gitaarbouwers hun ateliers hebben. Tijd voor lunch en om 4 uur bezoek aan Koninklijke kapel met de graftombes van de Katholieke koningen Ferdinand en Isabel en hun dochter Johanna de Waanzinnige met haar man Filips de Schone. Daarna de prachtige kathedraal (opHoofdaltaar de plaats van de vroegere moskee) van de stad. Zeer de moeite waard en zeer licht met hoge witte zuilen.

Op tijd avondeten want vanavond gaat de meesten mee naar een flamencoshow maar dat wordt wellicht een ander draadje