Flamenco-show Granada

6 september 2013 - Granada, Spanje

6 sept. 2013: flamenco- show Granada

Tijdens ons verblijf in Granada is er altijd de gelegenheid om een mooie flamencoshow bij te wonen. Er zijn in de stad verschillende “ tablaos “, maar wij hebben met de collega’s onder elkaar besloten te gaan naar de Tablao Albaycín bij de Mirador San Cristóbal, die ons het meeste bevalt. Bovendien verzorgen zij ook het transport naar de tablao en terug naar het hotel zodat onze chauffeur niet in de problemen komt met de rijtijdenwet.

tablao flamenco Albaicín GranadaDe flamenco is naast de dans een zeer sterke uitdrukking van vreugde en verdriet. Het is een puur Andalusische kunstvorm en de beste dansers en zangers zijn zigeuners die er het eerst mee zijn begonnen, maar de oorsprong ligt waarschijnlijk niet bij hen. De liederen: in verschillende cante-stijlen, komen waarschijnlijk uit de Byzantijnse of Oosterse liturgieën die door de Arabieren zijn meegebracht naar Spanje. Later zijn daar aan toegevoegd de Moorse  en Joodse zang- en muziekelementen. Pas veel later kwam de dans erbij en de zigeuners hebben de melancholieke elemententoegevoegd, het hogere tempo en de passie.

Een goede flamencodanser of muzikant heeft het gevoel van de duende (het zeer de moeite waard om een kijkje te nemenmagische temperament). Tijdens de voorstelling staan er minstens 4 mensen op het toneel, inclusief degene die klapt.

De speciale Spaanse gitaar is heel belangrijk en van oudsher wordt de zanger hier mee begeleid.. Tegenwoordig zijn er ook flamenco sologitaristen zoals b.v Paco de Lucía. De danseres heet bailaora en haar trotse houding laat een ingehouden passie zien. Een ander soort danseres is de chanca: zij is beroemd om haar trotse zelfs een buikdanseresen krachtige bewegingen (Cristina Hoyos b.v.). De danser is de bailaor, minder belangrijk als de danseres maar zij hebben vaak zeer origineel voetenwerk. De bewegingen met de handen geven de gevoelens weer: pijn – verdriet – geluk etc.

De zanger is de cantaor en zingt voornamelijk met een rauwe vibrerende stem. Vaak is de zanger ook even een solist. Een beroemd zanger was Cameron de la Isla uit Cadiz. Er zijn verschillende soorten liederen en dansen en ook afgeleide vormen: bulerías – soleares – fandango – sevillanas (een volksdans die nu heel populair is onder de jeugd) – rumba – cante jondo (diepe liederen, zeer gevoelig) etc.

Wij hebben ons prima vermaakt, mooie show en door de Arabische invloeden is hier zelfs ook een optreden van een buikdanseres!