Het Moorse Erfgoed 21 mei 2014

21 mei 2014 - Tarifa, Spanje

21 mei 2014: Vejer de la Frontera – La Bolonia (Baelo Claudia) – Tarifa – Algeciras

Vorig jaar mocht ik het programma van deze dag veranderen voor het nieuwe seizoen en heb ik gekozen om via de Costa de la Luz te rijden naar Algeciras. Onze 8 daagse reis gaat via Ronda en dezelfde route rijden vind ik minder geschikt

Dus gaan we richting Cádiz, we rijden een rondje om de baai onder Cádiz door langs San Fernando en dan volgen we een beetje de kust (die we overigens niet overal zien. Wat we wel zien zijn vele windmolens. Staan er in de Berisvlakte tussen Córdoba en Sevilla vele weilanden vol met zonnepanelen, hier staan overal op de heuvels windmolens en de kust hier is, vanwege de vele winden, een paradijs voor surfers en kite-surfers

het centrale plein van VejerEen prachtig en mooi gelegen stadje is Vejer de la Frontera. Tegen de heuvel aan en met mooie uitzichten. De bus moet onderaan blijven staan – we halen plattegronden bij de VVV en we lopen langzaamaan omhoog naar het centrum. Mooie kleine en smalle straatjes – mooie vergezichten – leuke winkeltjes en op het centrale plein een aantal barretjes om koffie te drinken. Via een privé-patio wordt zelfs de toegang gevonden naar een uitkijktoren. Sommige oudere dames dragen hier nog steeds de oude Moorse en zwarte kleding met zelfs het hoofd bedekt. Geen persoon in die kleding gezien, wel een standbeeld

Een klein stukje verder, steeds richting het zuiden, rijden we een zijweg in naar La lunchen aan het strandBolonia. Bij dit strand zijn de resten van een voormalige Romeinse stad, inclusief visverwerkende fabriek. Baelo Claudia. Heel lang geleden ben ik daar ooit geweest en kon je de overblijfselen zo zien langs de weg. Nu is er een gebouw overheen geplaatst. Iedereen kiest voor eten aan het strand in een chiringuito (strandeethuisje) dus we parkeren de bus gewoon bijna op het strand.

Genieten van lunch (boquerones fritos = gebakken ansjovis) en wandelen langs het zo goed als lege strand. Vanwege de vele winden wordt hier niet echt gezonnebaad (gezandstraald) maar wel gevist en gesurft. Maar het is een gewone doordeweekse dag en er is bijna niemand.

Dan komen we langzaam bij de meest zuidelijke stad van Spanje (van het vasteland natuurlijk): Tarifa. Hier vertrekken de ferry’s naar Tanger, Marokko en de Straat van Gibraltar is hier maar ongeveer 13 km breed.

Afrika, Marokko, aan de overkant. redelijk helder!Na de regen van vannacht en met de wind is het helder geworden en zien we heel goed aan de overkant Afrika liggen. Het lijkt heel dichtbij voor alle vluchtelingen die de oversteek willen wagen maar de stroming is hier levensgevaarlijk.

Een paar kilometer richting ons hotel in Algeciras stoppen we nog even voor een groepsfoto bij de Mirador El Estrecho (uitkijkpunt Straat van Gibraltar). Hier is echt groepsfoto bij Mirador El Estrechohet smalste stukje en we zien gewoon gebouwen staan aan de overkant

Overnachting zoals gewoonlijk in hotel Reina Cristina in Algeciras. Het oudste en vroeger deftigste hotel aan de Costa del Sol. Ligt schitterend in een mooie tuin met zwembad en zelfs binnenbad en het buffet ’s avonds is zeer uitgebreid en heerlijk.

Morgen de laatste reisdag: Gibraltar – Costa del Sol – Marbella - Mijas

1. Ed van Daal:
    23 mei 2014
    Ha Tonny, vanuit el Puerto heel veel groeten. De familie Sanchez heeft je bezoek als heel leuk ervaren! Als ik weer terug ben (en jij ook...) breng ik je kopietjes. Nog veel plezier op je verdere reis!