Het Moorse Erfgoed 20 mei 2014

20 mei 2014 - Tarifa, Spanje

20 mei 2014: Cádiz – El Puerto de Santa María – Jerez de la frontera

Na een kort nachtje gaan we om 9 u weer met de koffers in de bus verder. We zien eerst in Sevilla nog een aantal paviljoens van de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling van 1929: Guatemala – Argentinië – Marokko, en het stadion van Betis Sevilla. Het andere stadion hadden we al geien bij binnenkomst (Sevilla)

de overdekte markt in CádizOnze eerste stop voor vandaag is de havenstad Cádiz, de oudste stad van West Europa zoals wordt aangenomen. Hier woonden in de Oudheid de Tartessos. Later Feniciërs – Grieken – Romeinen – Moren – Christenen. Na het verzanden van de Guadalquivir werd de handel met Amerika verplaatst van Sevilla naar hier.

Eerst voor 3 mensen naar de apotheek: antibiotica – diarree – keelpijn. Dan even vis eten in El Puertoover de markt – kopje koffie en we gaan met de hele groep per boot naar de overkant: El Puerto de Santa María. Bij Romerijo eten de meesten vis, van de kaart of zoals de inwoners doen: vis / schaaldieren kopen bij hun winkel en dan op het terras gaan zitten. Obers brengen dan bord – bestek – afvalbakje voor schalen en schelpen – en eten maar.

Een vriend van mij heeft plannen om binnenkort hier te gaan wonen en heeft een familie leren kennen die nota bene een paar jaar in Nederland heeft gewoond. Ik ga de familie even begroeten en loop de vriend net mis. Hij komt vanavond laat aan maar dan ben ik al weer in Jerez

Jacarandas in volle bloei in Jerez de la FronteraRond half 4 gaan we op weg naar Jerez de la Frontera, de stad van de sherry. We hebben een afspraak met Tío Pepe. We krijgen een rondleiding – een film over het ontstaan – en natuurlijk het proeven van 3 soorten sherry

We hebben hier ook de overnachting, in het hotel Los Jándalos, met schitterende kamers voor iedereen en heerlijk eten. (dat vind ik in ieder geval: gemengde salade – vis in paprikasaus – chocolade mousse) Ook het ontbijt de volgende ochtend is zeer uitgebreid.

Daar genieten we van na een nacht met regen – storm – onweer. Gelukkig is alles deel van mijn hotelkamer!!!’s nachts gevallen en is de lucht weer helder als we vertrekken.

Maar dat is een volgend blog: Vejer de la Frontera – strand La Bolonia – Tarifa - Algeciras