Het Moorse Erfgoed 17 mei 2014

17 mei 2014 - Cabra, Spanje

17 mei 2014: Generalife (Ahambra) – Luque – Cabra

tuinen GeneralifeOmdat we gisteravond met 5 personen avondbezoek hadden van het Alhambra, kunnen we pas vanochtend de tuinen bezoeken: Generalife. De rest van de groep heeft nog wat vrije tijd voor vertrek naar Cabra. Het is lekker rustig in de tuinen, behalve wat rennende en fotograferende Japanners / Aziaten. Alle tijd om rustig de tuinen te bekijken en ik heb er profijt van: een paar weten heel wat meer van planten en bloemen dan ik.

Rond half 12 vertrekken we binnendoor, de kalifatenroute, richting Córdoba en al snel zitten we helemaal tussen de olijfboomvelden. 215 miljoen olijfbomen in Spanje waarvan het merendeel in de provincies Jaen en Córdoba staan. Zover we kunnen kijken alleen maar olijfbomen en de lucht ruikt er ook naar. Bij een dorpje vinden we een plekje om een foto-stop te houden.

De lunchstop houden we op het voormalig stationnetje van Luque. Ik heb vergeten lunchen op het stationnetje van Luquete bellen maar dat is eigenlijk nooit een probleem. Er staan al vele tafels op het perron en na een beetje geschuif zijn er 2 lange tafels en kunnen we bestellen: gazpacho – salmorejo (allebei koude soep, de laatste een stuk dikker) – salades – broodjes etc. In de winkel probeert een jongen vijgen – amandelen – olijfolie – crèmes op basis van olijfolie te verkopen en het lukt hem ook nog aardig. 2 wagons zijn ingericht als restaurantje – in een gebouw naast het station is een privé- museum met allerlei zaken die te maken hebben met de olijfolie-industrie. Er loopt geen spoor meer maar waar eens de rails lagen  zijn nu fietspaden / wandelpaden aangelegd: de Vías verdes.

ijs kopen tijdens de wandeling in CabraDan is het nog maar een klein stukje naar ons  hotel in Cabra, het geografische middelpunt van Andalusië. We hebben hier al jaren een fijn hotel met mooie kamers en een groot zwembad in een mooie tuin. Iedereen kan even genieten van een korte pauze aan het zwembad. Ik moet echter met een mevrouw naar een dokter want zij heeft een knalrood onderbeen. Volgens de apotheker een allergische reactie op een beet van een of ander insect. Ze krijgt een injectie en moet met het been omhoog – ijs erop en zoveel mogelijk rusten. Valt niet mee op een rondreis.

Rond 5 uur gaan we even wandelen door het stadje en op aanraden van de receptionist van het hotel beginnen we altijd met een ijsje. Dan een wandeling door en in de kerk wordt een Mariabeeld vereerd (Cabra)de oude kern en de kerk is open om even te kijken. Er is een “verering” bezig van een Mariabeeld en iedere keer als iemand de hand van de Maria kust wordt die netjes afgeveegd met een doekje.

We eten heerlijk van het buffet en dn gaat iedereen doen waar hij / zij zin in heeft

Morgen via Córdoba naar Sevilla