Het Moorse erfgoed 18 mei 2014

18 mei 2014 - Sevilla, Spanje

18 mei 2014: Cabra – Córdoba – Sevilla

Om 9 uur vertrekken uit Cabra, op weg naar Córdoba. Het is zondag, dus niet veel verkeer op de weg. Houdt wel in dat de beroemde Moskee een aantal uren dicht is tussen de middag vanwege de kerkdiensten. Kunnen wij bij aankomst aan de de jarige drinkt van de fontein en komt zeker nog een keer terug dusoverkant van de rivier eerst foto’s maken van de kathedraal/moskee. Daarna lopen we de Romeinse brug over en via de triomfpoort voor Filips II komen we in het centrum. Eerst koffiepauze – we spreken weer af bij de moskee en daar staat een koor de meest mooie liederen te zingen - dan lopen naar het steegje met de fontein. Hieruit drinken betekent terugkomen in de stad. Via het bloemenstraatje gaan we op zoek naar patio’s die meedoen aan de wedstrijden die nu aan de gang zijn. Ook zijn er een aantal patio’s die buiten de wedstrijd om meedoen (van winkels bijv.)

Verder door de Joodse wijk lopend kunnen we een kijkje nemen in de enige patio wedstrijd inCórdobaovergebleven synagoge van heel Andalusië uit begin 13e eeuw. Overgebleven dankzij het feit dat het later een kerk is geworden. Ook hier in de wijk is een muziekgroep aan het spelen. We stoppen voor lunchpauze (heerlijke tapas) en rond 2 uur verzamelen wij voor het bezoek aan de grote moskee / kathedraal. Normaal gaat het loket voor de kaartverkoop even na 2 u open maar nu lijkt er wel een stiptheidsactie aan de gang. Om half 3 gaat het loket pas open voor de kaartverkoop – dan nog wat uitleg  en dan allemaal naar binnen. Binnen loopt overal bewaking – ze kennen me ondertussen en lopen te gluren of ik mijn mensen niets vertel (doe ik natuurlijk wel een beetje als ze niet kijken).

Rond 4 u gaan we op weg naar Sevilla en het is ondertussen behoorlijk warm geworden. Siësta-tijd in de bus en ik houd even mijn mond dicht. Bij aankomst gaan we als gewoonlijk even een kijkje nemen bij de Plaza de españa = het Hotel Macarena SevillaSpaanse paviljoen van de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling van 1929,  Dan naar on hotel en dat is nieuw voor dit jaar. We zitten aan de andere kant van het centrum, in Tryp Macarena. Een groot hotel recht tegenover de oude stadsmuren en de kerk van de maagd Macarena (zien we morgen in vol ornaat)

Heerlijk buffet en in de avond gaan we een avondtour doen over het eiland La cartuja Plaza de españa (Sevilla) bij avond(Expo 1992) en door het centrum met ook een avondwandeling rond de kathedraal. Rond half 12 is het genoeg voor vandaag en na een laatste drankje aan de bar (sorry, in Spanje neem je altijd je “voorlaatste”  drankje) gaan we ons bed opzoeken.

Morgen de hele dag voor de stad Sevilla, eerst met de stadsgids Toine en later vrij en nog een wandeling met mij