Het Moorse erfgoed 3 – 12 sept. 2014 dag 9 - 10

12 september 2014 - Gibraltar, Michigan, Verenigde Staten

11 sept.: Algeciras – Gibraltar – Marbella – Mijas

De reis loopt al weer bijna ten einde maar eerst gaan we nog even de grens over naar Gibraltar. De rots is al sinds de Vrede van Utrecht begin jaren 1700 van Engeland. Aangezien het koninkrijk niet tot de Schengenlanden hoort moet zicht op Gibraltar en de baai van Algecirasiedereen zijn paspoort laten controleren. Helaas mag dus een mevrouw die haar paspoort heeft verloren niet de grens over. De controleurs zijn onverbiddelijk dus er zit niet anders op dan zich aan de Spaanse kant te vermaken. Ook de bus blijft in Spanje staan want we hebben bagage bij ons en we willen niet dat de bus helemaal doorzocht wordt (niet dat we iets bij ons hebben maar het kost allemaal veel tijd.)

Het busje voor de rocktour haalt ons trouwens aan de grens op dus ver lopen hoeven we niet.  We doen (net als alle andere groepen) het gebruikelijke rondje over de rots: langs de kazematten – de dokken – kerkhof slachtoffers Slag bij Trafalgar (waar Nelson sneuvelde) – Europapoint: ook vandaag weer heel mooi enverboden de apen te voeren: ze worden gevoed door de regering van Gibraltar helder uitzicht op Afrika + de moskee geschonken door koning Fahd van Saoedi Arabië.  Dan de rots omhoog: langs de nieuwe gevangenis – mooie appartementen met zicht op zee – Joods kerkhof etc. op weg aar de druipsteengrot waar een omgevallen stalagmiet heel mooi de binnenkant van een druipsteen laat zien. Hier al de eerste apen gesignaleerd maar anderen zien we bij de voederplaats vlakbij de kabelbaan. Hier zit op het moment dat we aankomen een moeder met haar jong te eten. Hoe leuk is het om aapjes te kijken!

Dan langzaamaan naar beneden via de grote tunnels die in de oorlogen dienst deden als hospitaal en langs de Moorse vesting (tot voor kort gevangenis) via de gebouwen van de regering – van de gouverneur – de kerken (Anglicaans - katholiek – synagoge etc) naar het centrum

Hier is nog tijd om te winkelen (belastingvrije tabak en drank) en te lunchen voordat we gezamenlijk naar de grens lopen o.a. via de startbaan van het vliegveld.

nog even een terrasje pikken in MarbellaWe rijden helemaal langs de Costa del Sol / Costa del Golf om nog een uurtje te stoppen in Marbella waar we even een boulevardje gaan pikken en wat gaan drinken. Dan is het niet ver meer naar Mijas, het stadje tegen de heuvels en beroemd om zijn ezels. Wij logeren hier de laatste nacht van ons verblijf in Andalusië.

Genieten van het buffet – nog een drankje in de bar met zicht op zee en dan is het tijd om de kamer op te zoeken

12 sept.: Mijas – vliegveld Malaga – Amsterdam

We hebben een avondvlucht dus de hele dag nog de tijd om te genieten van zon – vertrekdag: late vlucht dus nog heerlijk een dagje Mijaszwembad – stad. Iedereen kiest voor een dagje rond het hotel (ik had aangeboden om met de bus en het treintje even terug te keren naar Malaga) en om 12 uur gaan de meeste koffers in een kamer aan de straatkant zodat er niet meer gesjouwd heft te worden.

Zwemmen – wandelen door Mijas – winkelen – lunchen etc. en om half 6 komt de bus voorrijden voor de transfer naar het vliegveld

Het inchecken begint al vroeg en wij staan zo goed als vooraan dus al heel snel kunnen we door de security check. Het vliegtuig vertrekt op tijd en met gunstige wind mee landen we zelfs vroeger als voorzien op Schiphol (23.30u) Dan voor mij nog de rit naar Brabant (ook voor Corrie, mijn zus natuurlijk) en dan heb ik nog 2 dagen om mijn volgende koffer te pakken voor misschien mijn laatste reis van dit seizoen: Noord Spanje en Picos die maandag vertrekt. Deze reis heb ik dit jaar al diverse keren gedaan

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl