Het Moorse erfgoed 3 – 12 sept. 2014 dag 8

10 september 2014 - Algeciras, Spanje

10 sept.: Vejer de la frontera – Baeleo Claudia – Tarifa – Algeciras

Sinds dit jaar gaan we niet via Ronda naar het zuiden (daar komt de 8 daagse reis door Andalusië langs) maar we volgen nu de hele kustlijn van de Costa de la Luz vanaf Cádiz tot aan Algeciras (daar begint weer de Costa del Sol)

Vejer, een van de vele mooie straatjesEen van de mooiste witte stadjes ligt vlakbij de kust op een heuvel en daar is ook onze eerste stop: Vejer de la frontera. De helft van de groep gaat met een treintje naar boven, naar het centrum, met een paar fotostops en de andere helft gaat met mij te voet omhoog, ook met een aantal fotostops. Een mooi stadje met vele smalle straatjes en vele mooie uitzichtpunten en hier zien we ook voor het eerst vandaag de kust van Marokko, Afrika, opdoemen. Later op de dag zal het steeds helderder worden in de lucht en zien we heel goed b..v. Ceuta liggen en wordt zelfs het landschap aan de overkant zichtbaar.

Een uitgebreide koffiestop met ook nog tijd om langs de winkeltjes te lopen en dan de helft neemt het treintje omhoogkomt de tijd van vertrek weer na velen te hebben geholpen met het pinnen van geld. Morgen zijn we namelijk in Gibraltar en als je daar pint komen er natuurlijk Engelse ponden uit de flappentap.

Verder langs de kust en we gaan lunchen aan het strand waar resten zijn gevonden van een Romeinse stad inclusief een fabriek waar vroeger al vis werd gezouten en waar de beroemde Garum (vispate) werd gemaakt die bekend stond in het hele Romeinse Rijk: Baeleo Claudia.

zij willen geen natte voeten, hun vrouwen welNa de lunch heerlijk nog even langs het strand en sommigen wagen zich aan het spelen met de golven die tot aan het strand komen. We zitten hier natuurlijk aan de Atlantische Oceaan. Heerlijk om aan het strand te eten en te wandelen na alle bezoeken aan de steden.

Vlak bij Tarifa is het paradijs voor de windsurfers / Kite surfers: hier is altijd wind en hier is het altijd druk met surfers. Net voorbij Tarifa is een uitkijkpunt en dat bevindt zich op het meest smalle stukje van de Straat van Gibraltar: 14 km. We zien heel groepsfoto bij Mirador El Estrecho, 14 km. van Afrikagoed de contouren van het landschap aan de overkant en de Spaanse enclave Ceuta lijkt gewoon erg dichtbij. Dus we nemen hier weer een groepsfoto, voor het blog, voor facebook en voor de gasten. Zij krijgen via hun email adres de foto opgestuurd.

Een paar kilometers weer op weg zien we na een bocht ineens de rots van Gibraltar voor ons opdoemen. Snel even stoppen bij een kioskje rechts van de weg voor een foto. En dan is het nog maar een klein stukje naar Algeciras voor de overnachting in Hotel Reina Cristina, het oudste hotel aan de Costa del Sol (1901) maar ook een heel mooi hotel met een grote tuin en een heerlijk zwembad en later genieten we van al het lekkers va het uitgebreide buffet

Morgen naar Gibraltar en dan via Marbella naar ons laatste hotel van deze reis: Mijas