Het Moorse erfgoed 3 – 12 sept. 2014 dag 6

8 september 2014 - Sevilla, Spanje

8 sept.: Sevilla

patio van het stadspaleisOm 9 uur komt de stadsgids naar het hotel voor de ochtendwandeling. In Spanje vinden de wereldkampioenschappen basketbal plaats en in de monumenten zijn de veiligheidscontroles zo streng dat er lange rijen staan bij het Alcazar. In overleg met de gids besluiten we dan Casa de Pilatos te bezoeken. Al 500 jaar in het bezit van de Hertogen van Medinaceli en gebouwd door Moorse vrouw met baard en kind aan de borstkunstenaars uit Granada. Een juweel van een stadspaleis met veel Moorse elementen maar ook Romeinse beelden. Een van de voorvaderen was vroeger zelfs onderkoning in Napels en dus in staat veel Romeinse kunst te verzamelen.

Dan wandelen door de voormalige joodse wijk, nu Santa Cruz genaamd, met koffiepauze op een aangenaam pleintje en als laatste bezoeken we met de gids de kathedraal: de grootste gotische kathedraal ter wereld en 3e grootste kerk in de wereld na de St. Pieter (Rome) en de St. Paul’s (Londen)

graftombe Columbus in de kathedraalHet hoofdaltaar met het grootste retabel ter wereld dat net is gerestaureerd – de sacristie met de zeer grote monstrans en het schilderij van Murillo met San isidoro: nu patroonheilige van internet want hij schreef in de 6e eeuw de allereerste encyclopedie – het graf van Columbus (in een kistje liggen enkele grammen – de doopkapel met schilderij (alweer Murillo) van Antonius van Padua etc.

Na afloop ga ik natuurlijk zoals gewoonlijk met een aantal de toren van de Giralda beklimmen: 34 schuine hellingen en je hebt boven een prachtig uitzicht. Maar: na de lunch lopen we ook naar de metropol parasol (bijnaam: las setas = de paddestoelen ) voor de grootse houten constructie ter wereld en aangelegd boven metropol Parasol, de paddenstoeleen nieuwe markt. Onder de grond hebben ze zelfs bij de aanleg (ze wilden een parkeergarage) een Romeinse wijk gevonden. Hier kun je met de lift omhoog voor een 360 graden uitzicht op een wandelpad op 28,5 m hoogte.

Na een kwartiertje ongeveer zijn we dan weer bij ons hotel. Genoeg gelopen voor vandaag, hoewel ik nog even met iemand naar het politieburo moet om verlies van een paspoort aan te geven. Daarna echt vrij.

Morgen via Cádiz naar Jerez de la Frontera