Het Moorse erfgoed 3 – 12 sept. 2014 dag 5

7 september 2014 - Sevilla, Spanje

7 sept.: Cabra – Córdoba – Sevilla

We rijden het eerst stuk richting Córdoba binnendoor en passeren het wijngebied van de stad Montilla. De wijnoogst is aan de gang en op sommige velden zien we netten liggen met daarop de druiven die moeten drogen om zoete wijn te produceren.

Moskee CordobaHet laatste deel is snelweg en al van verre zien we de stad liggen. We stappen uit langs de rivier de Guadalquivir bij het Alcazar en via de triomfboog gaan we richting Moskee / kathedraal. Eerste deel van de moskee dateert uit de 8e eeuw en er zijn 3 uitbreidingen geweest. Het was ooit de grootste moskee van het westelijke Islamitische rijk en de stad was ook de hoofdstad in het westen (Bagdad was de hoofdstad van het oosten)

We bezoeken eerst de moskee want sinds de tijd van Karel V is midden in de moskee een kathedraal gebouwd en dus zijn er vandaag (zondag) diensten en sluit de moskee om half 12 en gaat pas weer om 3 u open en dat is voor ons te laat.

We hebben zelfs geluk want als we ons lopen te verbazen over alle pracht en praal en daarna een mis ter ere van de Maagdkomt er een processie via de patio binnen met een beeld van de Maagd van Fuensanta (morgen is Maria geboorte)

Na het bezoek en na de koffiepauze gaan we wandelen door de voormalige Joodse wijk na eerst in een steegje water te hebben gedronken uit een fonteintje (dan kom je namelijk een keertje terug). Bloemenstraatje voor de foto met de minarettoren –het huis van de rijk geworden handelaar in “Las Indias” – de stadsmuur met net daarbuiten het beeld van de Romeinse filosoof Seneca die hier is geboren – de enig overgebleven synagoge is helaas voor onderhoud gesloten – de zoco met de mooie binnenplaats etc.

Plaza De España, SevillaDan vrij voor lunch en wat winkelen en daarna op weg naar Sevilla. Onderweg zijn er zeer donkere wolken en wij zien wat druppels maar ook grote plassen. Bij aankomst in het Park Maria Luisa zien we dat het heel hard heeft geregend (25 ml.) en later op t.v. zien we beelden van hagelstenen zo groot als eieren. Wij houden het verder droog en bewonderen de tegeltableaus bij de Plaza de España: de bijdrage van Spanje aan de Iber-Amerikaanse tentoonstelling van 1929.

We logeren tegenwoordig in het Melia hotel Macarena, tegenover de oude stadsmuren en de kerk van de beroemde Maagd Macarena (op witte donderdag de Gouden Torren, Sevillagaat ze in processie door de straten.) Na het avondeten (heerlijk buffet) gaan we met een aantal liefhebbers nog een avondtour maken, o.a. langs de gebouwen op het eiland La cartuja van de Expo 1992 en we zien vele mooie verlichte gebouwen en fonteinen en tot slot maken we een wandeling door het centrum naar de kathedraal.

Een welbestede dag en morgen gaan we o.l.v. de stadsgids Giel een aantal monumenten bezoeken en wandelen door de voormalige Joodse wijk

1. Maria olislagers.:
    13 september 2014
    dag tonny.
    wat schrijf je weer mooie reisverhalen.
    het is net of je zo met je mee loopt.
    vorig jaar hebben we deze reis met de bus gedaan,
    je stapte in barcelona in, en je had ons een hele mooie reis begeleid!! we waren maar met 17 reisgenoten.
    we wensen je nog vele mooie reizen.

groeten jo en maria olislagers.