Het Moorse erfgoed 3 – 12 sept. 2014 dag 7

9 september 2014 - Cádiz, Spanje

9 sept.: Cádiz – Jerez de la frontera

We verlaten vandaag de hoofdstad van het autonome gebied Andalusië. We zitten even in de ochtendspits en via het eiland la Cartuja en de brug van het 5e eeuwfeest rijden we richting het zuidwesten. Helaas is het mistig dus we zien niks van de mooie brug.

we naderen CádizEen andere brug zien we als we Cádiz naderen. De stad ligt op een soort schiereiland en is maar vanaf 2 wegen te bereiken. Dus had men bedacht om een nieuwe brug aan te leggen. Die zou “slechts” 250 miljoen gaan kosten maar de werkzaamheden zijn al 4 jaar uitgelopen en de kosten zijn al verdubbeld. Helaas is er nu geen geld meer dus ligt de aanleg gewoon stil: 4 stukken brug die elkaar nog steeds niet raken. Benieuwd of de brug nog ooit af komt! De brug hier naast op de foto is er al een tijdje

Wij rijden langs de boulevard van Cádiz tot aan het Park. Daar zijn gelukkig openbare toiletten want een aantal mensen moeten heel nodig. In het park staan o.a. mooie drakenbomen. Via het theater Manuel de la Falla en een paar smalle straatjes (met stukken kanon op de hoeken van de  huizen voor het geval auto’s de markt: hondshaai / cazónbocht verkeerd nemen) komen we langs een van de vele uitkijktorens boven op de huizen: Torre Tavira. Hier staat bovenop een Camera Obscura waar je met spiegels een mooi zicht hebt op de stad en de straat. Bij de overdekte markt spreiden we ons voor vrije tijd. Niet iedereen wil langs de viskramen lopen waar alle soorten zeer verse vis liggen waaronder tonijn – zwaardvis – hondshaai – murenen en vele soorten inktvis.

Ik heb hier ook afgesproken met een vriend die, na jaren te hebben gewerkt in het speciaal onderwijs en die jaren bij mij lessen Spaans heeft gevolgd (met succes!!!!), Ed uit Kaatsheuvel is ook in Cádiz!zich voorlopig heeft gevestigd in El Puerto de Santa Maria. Een heel mooi en gezellig stukje Spanje in een gebied waar niet veel buitenlanders wonen en de sfeer nog gewoon ouderwets Spaans is. Deze hoek en vooral Cádiz (even de baai oversteken met de ferry) is beroemd om zijn carnaval en vooral om wat wij noemen in Brabant: tonpraoten. Leuk om hem hier te zien. Veel geluk Ed!!! en we zien elkaar vast nog!!! We gaan je missen op dinsdagavond!

Wij gaan na de lunch via de zoutpannen bij Puerto Real, naar Jerez de la Frontera. Frontera = grens. De stad lag lang op de grens tussen het Moorse rijk en het al heroverde Christelijke rijk in Spanje.

Natuurlijk is de stad bekend om de sherry (en de paarden) dus hebben wij een Groepsfoto bij Tío Pepeafspraak bij de bodega van Gonzalez Byass / Tio Pepe. Hier worden we rondgeleid en na de film over het ontstaan en de bereiding gaan we langs de diverse bodegas (o.a. waar de cognac wordt gedistilleerd) en als laatste en belangrijkste natuurlijk het proeven van 3 soorten sherry. In de bodega wordt zelfs voor de muizen gezorgd: zij hebben altijd een glaasje sherry staan met een trapje ervoor. Kijk maar op Youtube, ze drinken er van!!

Het is zeer warm in Jerez. In Cádiz hadden we nog een zeebriesje, en de airco moet hard werken op de kamers in het mooie hotel Los Jandalos.

We eten heerlijke vis (mero) en natuurlijk zijn er altijd mensen die geen vis lusten maar gelukkig komt er voor hen vlees. Het is handiger om bij boeking op te geven dat je dat niet lust want in de meeste hotels op een rondreis is geen buffet. Na het eten nog een wandelingetje voor de meesten en een laatste drankje en om 11 uur is bij de meesten het licht al uit.

Morgen langs de Costa de La Luz = de kust van de Portugese grens tot aan Algeciras

1. Ed van Daal:
    13 september 2014
    Ha Tonny, leuk om over onze ontmoeting te lezen. Ik vond t erg leuk (en de anderen ook) om je in Cadiz te ontmoeten. Zal een tijdje duren voordat we elkaar weer zien. Groeten aan allen, Ed.